Monday, February 13, 2012

ISU ISU PANAS MEMPENGARUHI UNDI DI PRU 13 - BN WAJAR JAUHI AGAR RAKYAT SAYANG DAN UNDI BN




Senario bahang panas PRU 13 kian meniti tabir. Parti parti politik di Malaysia ini sudah menjurus kepada sistem dua kelompok unggul dan sering saling menyayingi antara satu sama lain. Walaupun BN memang sudah terbukti dalam satu kesatuan dan mereka juga telah menjalinkan ikatan ini sudah beberapa abad, namun tsunami politik 2008 masih juga terasa parutnya dan mimpi ngeri ini masih teriang2 dibenak minda.

Sementara itu kumpulan pembangkang yg hingga ke saat ini, walaupun masih tidak menunjukkan satu pakatan yg ampuh dibawah satu lambang, namun mereka pandai menggunakan isu isu sensasi untuk menjatuhkan lawan mereka. Kalau kita buat analisa tentang peningkatan peratusan kemenangan mrk dlm PRU 12, rata rata dapat diungkapkan bahawa perasaan tidak puas hati terhadap Kerajaan BN pada waktu itu telah mrk/rakyat terjemahkan di dalam pembuangan undi mrk. Dgn kuasa undi mrk ini pakatan pembangkang telah dapat menawan lima negeri dibawah pengaruh mereka iaitu Kelantan, Kedah, Perak, Penang dan juga Selangor. Walaupun berlaku perubahan kerajaan di Perak yg mana ia balik kepada Kerajaan BN setelah lompatan oleh 3 kerusi mrk kpd Kerajaan BN.

Apapun yg berlaku sudah jelas bahawa rakyat telah menggunakan kuasa undi mrk ini untuk menentukan siapa yg paling layak untuk memerintah di negeri2 mahupun di peringkat Persekutuan. Oleh yg demikian, setiap kumpulan parti tersebut telahpun menggerakkan segala jentera dan kekuatan mrk untuk masing masing memenangi hati dan denyut nadi rakyat. Di Peringkat Kerajaan Pusat dan Negeri Negeri dibawah pentadbiran BN, mrk telahpun menggerakkan jentera mrk lebih setahun yg lalu. Ia dilakukannya demi tanggungjawab dan amanah yg telah diletakkan dibahu mrk agar pembelaan terhadap rakyat bukan sesuatu yg bermusim, malah ia wajar diteruskan sampai bila bila. Pendekatan bermusim sudah pun terkubur krn kehebatan alam siber dan media elektronik yg serba canggih ini tidak boleh dikawalmdan ia juga menjadikan dunia ini tanpa batas sempadan. Maklumat dan aktiviti mrk boleh diketahui hanya dgn mencuit curser komputer, hb, tab mahupun ipad, maka terkeluarlah segala cerita atau berita yg kita mahukan. Jadi, kepada mrk yg kurang mahu mengambil kemudahan teknologi siber ini, ia amat amat ketinggalan zaman.i

Didalam masing masing kumpulan parti mahu membuat yg terbaik untuk rakyat demi kuasa undi yg mrk miliki, makka kumpulan atau kelompok parti ini yg di kenali sebagai kelpok BN dan kelompok Pakatan Rakyat, wajar mempersiapkan diri mrk dgn program serta aktiviti yang dilihat sering mendahulukan rakyat dan juga memastikan kualiti pencapaiannya diutamakan selaras dgn KPI masing2.

bawah ini digaris satu panduan terutamanya kepada Kerajaan BN agar mrk dapat memastikan bahawa pemimpin2 mrk dan bakal bakal calon winnable mrk dapat menjauhi isu isu panas yang akan mengganggu gugat sokongan rakyat kepada Kerajaan B N selama ini. Diantaranya adalah seperti berikut:-

1. Mengelak/menjauhi isu isu panas seperti pembabitan salah guna kuasa yg membabitkan isu projek2 dan sebagainya. Perkara ini sering menjadi topik utama pembangkang untuk menghentam kerajaan, yakni kerajaan yg ada hari ini adalah kerajaan yg rasuah serta gemar melakukan pecah amanah. Walaupun BN cuba dan dapat menafikan perkara tersebut dgn bukyi2 yg nyata, namun terdapat juga kesangsian oleh mrk. Contoh terbaru adalah isu NFC, Isu Pembalakan, Isu pembahagian projek dan bermacam lagi. Penambahan permasalahan ini, membuatkan kami di akar umbi penat dan lelah utk menerangkan kpd rakyat keadaan sebenar, dan sudah tentu mrk tidak dapt menerimanya 100% dan ia akan mencacatkan jumlah undi kepada BN.

2. Banyakkan program turun padang secara berterusan sampai bila2 agar rakyat benar benar yakin bahawa kita melaksanakan tugas yg diamanahkan itu dgn ikhlas dan yakin. Contoh yg terbaik adalah apamyg dilakukan oleh PM dan TPM serta Menteri2nya yg tak putus2 turun padang dan mendekati rakyatmserta berinteraksi dgn mrk. Sebenarnya terutamanya org Melayu bukan hanya wang ringgit yg diperlukan, namun jauh disudut hati mrk adalah kesediaan pemimpin yg mrk pilih itu, sudi menjengok dan bertanya khabar secara dekat dan langsung. Ini lah yg membuatkan mrk terpaut dan terus memberikan sokongan. Rakyat amat2 berterima kasih dgn apa yg dilakukan oleh PM yg menyajikan beberapa langkah pendekatan utk membantu rakyat spt:-

a) Bantuan rm100 utk anak2 sekolah serta bantuan baucer buku rm200.

b) Bantuan rm500 utk kelaurga yg berpendapatan kurang rm3000 yg sedang rancak dijalankan.

c) Bantuan rm3000 - 10,000 utk para Nelayan seluruh negara bagi membina dan memperbaiki rumah mrk.

d) berbagai lagi projek prasarana yg dijalankan utk kemudahan rakyat seperti jalanraya, sekolah, pusat riadah, masjid, surau,tempat ibadat (bukan muslim) dan lain2 lagi. Ini semua dilakukan adalah dgn rasa tanggungjawab yg diamanahkan selama ini. Walaupun berbagai tohmahan yg dilakukan oleh pembangkang, ia wajar diteruskan krn kerja yg paling mudah yg dapat pembangkang lakukan adalah menabur fitnah dan mengadu domba dan rakyat adalah diingatkan bahawa mrk seharusnya pandai meneliti dan memilih yg mana intan dan yg mana kaca.

e) Terdapat masih byk lagi rakyat yg tidak berumah dan tidak mampu beli rumah disebabkan harga rumah yg amat2:-) melambung tinggi waktu ini, maka kerajaan wajar meneruskan dan menambahkan lagi peruntukan utk pembinaan rumah rumah murah dan rumah PPRT. GLC wajar memainkan peranan mrk dan wajar membantu kerajaan utk mendepani masalah rakyat. GLC seperti, Felda, Felcra, Risda, TNB, Telekom, dll wajar memainkan peranan mrk untuk menyalurkan sebahagian keuntungan mrk ini utk membantu rakyat. Ingat, rakyat yg sebagai pekatja ini lah yg membanting tulang empat kerat utk memberikan unyung kpd syarikat, maka wajarlah keuntungan itu dimanufasikan bersama dgn pekerja. Selain dari syarikst GLC, syarikat swasta lain juga wajar berperanan sedemikian seperti bank bank, pekilang pekilang besar, Developer dsn sbgainya, sdwajarnya turut serta ke arah ini. Perkongsian semacam ini jika dapat dilakukan maka Malaysia akan cepat menjadi negara yg sifar setinggan dan berstatus negara maju menjelang 2020

f) Para pemimpin yg julang oleh rakyat semasa pilihanraya wajar mengotakan janji mrk krn pepatah ada menyebutkan manusia ini adalahmdipegang dgn janji yg dikatan mesti dikota. Waima, perlaksanaan itu tidak perlu yg grand, cukup sekadar apa yg dijanjikan itu jika tidak dapat dibuat sepenuhnya ia wajib dibuat sebahagian dan disambung pula dibajet tahun hadapannya. Ingat bila janji dikota sudah tentu rakyatmdpt menilai jenis apakah pemimpin yg mrk beri undi dahulu dan semestinya mrk akan sentiasa memberikan undi mrkmkpd parti yg berbakti pd mrk.

g) Dan seperkara lagi yg rakyat perhatikan adalah kelakuan pemimpin itu sendiri. Seorang pemimpin mestilah menunjukkan satu tingkah laku yg baik tidak ada skandal dan terbabit dgn sek dan lusr tabii, tidak rasuah, pecah amanah, bersolat 5 waktu pada yg Islam, menjaga diri sesuai dgn rukun islam dan rukun iman. Mesra alam dan mesra rakyat. Suka dan gemar turun padang mendekati rakyat, bertanya khabar, memberikan bantuan sekadar mampu dan yg paling penying sekali adalah sentiasa berada bersama rakyat/pengundinya. Rakyat amat gembira bila berasa mudah utk bertemu pemimpin, krn mereka menganggapnya sebagai ayah pd yg tua dan anak pd yg muda. Saling menghormati dan sbgainya. Perlu diingat bhw wang bukan segala galanya, krn iyu juga jika pemimpin yg hanya menggunakan "remote - kontrol" dan menjaga kwsn dari jauh dgn org yg dipercayai:-), tidak akan kekal lama. Rakyat mudah menilai kita.

h) Apapun yg diungkapkan di atas hanyalah sekadar memberi ingat dan nasihat, krn itu yg rakyat perlukan dari pemimpin yg mrk naikkan ke kerusi empuk. Jadi, sebagai pemimpin wajar lah mendengar rintihan mrk, krn tiada rakyat tiadalah pemimpin. Rakyat dan Pemimpin ia berjalan seiringan. Seperkara lagi, perlu diingatkan bahawa kuatkanlah ukhwan kekeluargaan dgn yg dipimpin. Masih terdapat bahagian2 yg masih bersengketa demi kerusi empuk yg dicari. Bukan setakat bermasam muka malah jatuh menjatuhkan diantara satu dgn lain semakin hebat, Ada lagi yg sanggup membuat kerja2 mungkar dgn menggunakan ilmu hitam demi mencapai impian mrk. Dimanakah keimanan kita bila kita meletakkan itu dibelakang dan berlumba2 mengejar pangkat dan kuasa melalui jln singkat dan salah. Lupakah ia akan azab Allah? Adakah kita kekal dan tidak mati? TIdak takutkah dgn azab Allah dgn perbuatan haram itu? Adakah anda akan kekal utk jawatan itu selama2nya? Ingat, wahai manusia yg kekal itu hanya Allah, kita makhluk tetap akan ada ending nya!

Wallahuaklam, ikhlas dari kapaktajam

No comments: