Sunday, October 31, 2010

TABIAT DAN KELAKUAN UMAT MELAYU ISLAM – MEMPERBETULKAN IBADAH SOLAT & TERKINI DARI GALAS!

[ SITUASI DI GALAS KETIKA BERKEMPEN ! DIMANA SALAH DAN SILAPNYA ? KENAPA JADI BEGINI? ADAKAH PUNCANYA KERANA SOLAT KITA MASIH BELUM DITERIMA OLEH ALLAH? ]

Melalui pengalaman yang saya lalui selama beberapa minggu di kawasan “Pilihanraya Kecil Galas”, di Gua Musang Kelantan, adalah amat2 mendukacitakan sekali bila menyaksikan bagaimana tabiat dan kelakuan kita sebagai seorang “MUSLIM” yang hanya terletak pada mulut, kerana perbuatannya tidak langsung mencerminkan bahawa kita ini “MENJIWAI MUSLIM SEBENAR” , muslim yang takutkan Allah dan takut akan hari “Pembalasan di Padang Mashyar” di hadapan Rabbul Jalil Allah SWT. Baik dari Parti UMNO mahupun PAS, namun bagi UMNO tidak seteruk mana kerana mereka lebih berkonsepkan “toleransi”.

Lihat ini:-


Umat Muslimin dan Muslimat seluruh Malaysia sekarang ini disajikan berbagai berita, cerita serta vedio clip samada di TV, Media Elektronik dan Media Cetak yang menggambarkan keadaan sebenar apa yang berlaku disana [ di Galas Gua Musang,Kelantan dan juga di Batu Api, Sabah] dan kita Umat Muslimin ini boleh menilai bagaimana dan betapa rakusnya mereka dua kumpulan ini.

Adakah ia disebabkan oleh solat2 kita ni masih belum diterima oleh ALLAH? Kita lihat sendiri bagaimana mereka yang berstatus Tok Guru dan Org2 Alim pun asyik sanggup memfitnah, mencerca serta berbohong demi kepentingan politik dan survivalnya. Mereka juga sanggup membelakangkan apa yg dituntut oleh Allah didalam pengucapan yang dilakukan didalam SOLAT - Jadi, apakah solat kita masih belum diterima ALLAH?

Begitu jugalah dengan berbagai musibah dan kejadian malapetaka seperti banjir, gemba bumi, gunung berapi meletupkan laharnya, angin puting beliung dan sebagainya. Kita masih bersyukur kerana di Malaysia masih terhindar dari kejadian2 mala petaka yang besar berlaku, mungkin masih adalagi manusia yang betul2 ikhlas melaksanakan ibadat solat itu dan diterima oleh ALLAH, lantas ia dapat memohon kepada Allah dan meminta agar dielakkan bencana2 yang besar di Malaysia. Kita wajib berterima kasih kepada mereka2 ini.

Natijahnya, marilah kita semua Umat Melayu Islam bersatu hati dan berkasih sayang. “UMNO & PAS sewajarnya menjadi satu keluarga dan memerintah Negeri/Negara dgn Saksama mengikut tuntutan Agama dan Syariatnya” Lupakan sengketa yang tidak membawa apa2 keberkatanpun,yang ada hanya tuntutan nafsu serakah syaitanyang mengejar harta dunia dan kuasa yang tidak menjanjikan kesenangan yang berkekalan, kerana yang kekal adalah amal ibadat yg diterima dan kehidupan di alam barzah/akhirat. Marilah seluruh Umat Melayu Islam di Malaysia ini masing2 bermuhasabah diri....!

KAPAK penuh yakin bahawa calon yang ikhlas dan tidak riak serta menjaga budi pekerti yang baik serta khusyuk SOLATnya akan diberikan kemenangan oleh ALLAH. Dan amanah ALLAH ini wajib dipikul dengan sepenuh jiwa dgn niat "kerana Allah Taala sahaja"

MARILAH KITA SAMA-SAMA DAPAT MENJIWAI SEPERTI APA YANG DISARANKAN DIDALAM KHUTBAH JUMAAT [dibawah ini] YANG DIBACAKAN DISEKITAR IPOH, PERAK BARU2 INI.

SAYA MERASAKAN IA AMAT SESUAI DAN BERHARAP SEMUA MUSLIMIN DI GALAS KHUSUSNYA DAN DI MALAYSIA AMNYA, MENGAMBIL IKHTIBAR DARI NASIHAT INI, DEMI KEKUKUHAN UKHWAH SESAMA ISLAM.MENJAGA DAN MEMBETULKAN IBADAH SOLAT ADALAH PENTING AGAR IA DITERIMA OLEH ALLAH SERTA MENDAPAT GANJARANNYA, SERTA DAPAT MENGHALANG KITA DARI SALING BERCAKARAN SESAMA UMAT ISLAM. SEWAJARNYA UMAT ISLAM SEMUA BERSAUDARA DAN SALING SAYANG MENYANYANGI.

[ HAYATI LAH KHUTBAH JUMAAT DIBAWAH INI DEMI KEBAIKAN BERSAMA ]
SIDANG JUMAAT YANG DIRAHMATI ALLAH.

saya berpesan kepada diri saya dan tuan-tuan supaya sama-sama kita bertakwa kepada Allah dengan meningkatkan lagi amal soleh dan berusaha menjauhi larangannya. Semoga kehidupan kita akan lebih cemerlang dan diberkati Allah didunia dan di akhirat.

SIDANG JUMAAT YANG DIRAHMATI ALLAH.

Solat atau sembahyang adalah rukun kedua yang menjadi asas terbinanya lslam.Solat juga merupakan tiang agama dan satu ibadah wajib ke atas setiap umat lslam melakukannya dalam apa jua keadaan selagi akalnya masih waras. Dalam AlQuran terdapat lebih 25 tempat ayat " AQMA " yang merujuk kepada makna perintah mengerjakan atau mendirikan solat dan terdapat lebih 70 kali perkataan “As Solat " atau sembahyang diulang dan disebut dalam al-Quran, antaranya Firman Allah SWT dalam: [ Surah An-Nisa’ : 103] yang bermaksud:

"Kemudian apabila kamu telah se/esai mengerjakan sembahyang, matka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk, dan semasa kamu berbaring. Kemudian apabila kamu tetah merasa tenteram (berada dalam keadaan aman) maka dirikanlah sembahyang itu (dengan sempurna sebagaimana biasa) sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwaiibkan atas orang-arang yang beriman, yang tertentu waktunya,[Surah an-Nisa, : 103]

SIDANG JUMAAT YANG DIRAHMATI ALLAH.

Sebagai umat lslam, semua orang tidak terlepas dari perintah solat ini. Samada remaja, muda-mudi, dewasa, lelaki, perempuan hendaklah memerhati, memahami dan menghalusi sehalus-halusnya perintah'solat ini. Sebab itu, Baginda nabi saw telah berpesan kepada umat'lslam sejak 1400 tahun lalu supaya ibu bapa mengajar dan menyuruh anak-anak sembahyang sejak umur mereka 7 tahun dan pukullah mereka jika enggan sembahyang'ketika berumur 10 tahun. Kita wajib berdoa mengharapkan anak-anak dan keturunan kita sentiasa mendirikan sembahyang sesuai dengan Firman Allah pada ayat : [Surah Ibrahim :40]

Maksudn ya: "Wahai Tuhan kami! kumiakanlah keampunan kepada ku dan kepada kedua ibu bapa ku serta kepada orang-orang yang beiman, pada masa berlakunya hisab dan pembalasan." [surah lbrahim : 40]

Begitu juga kita hedaklah menyuruh kaum keluarga kita mengeriakan solat seperti
Firman Allah dalam surah Toha ayat 132 yang Maksudnya:

"Dan perintahkanlah keluargamu serta umatmu mengeriakansembahyang, dan hendaklah kamu tekun bersabar menunaikannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, (bahkan) Kamilah yang memberi rezeki kepadamu, dan (ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa.”

SIDANG JUMAAT YANG DIRAHMATI ALLAH.

Mimbar ingin membicara betapa pentingnya sembahyang kepada orang-orang lslam yang beriman, di antaranya:

1. Solat dapat meningkatkan seseorang untuk sentiasa mengingati Allah.

Firman Allah SWT.

Yang bermaksud: Sesungguhnya Akutah Allah, tiada Tuhan melainkan aku,Oleh itu, sembahlah akan daku, dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati daku (Surah Toha aYat: 14)

Berdasarkan maksud ayat tersebut sembahyang adalah jalan untuk kita sentiasa mengingati Allah swt. Sekaligus sembahyang juga merupakan tanda pengabdian dan syukur seorang hamba kepada Allah swt. Atas segala nikmat dan rahmat yang Allah kurniakan kepada kita.

2. Solat dapat menghapus dosa.

Sebagai manusia biasa kita tidak terlepas dari melakukan dosa dan solat lima kali sehari semalam dapat menghapuskan dosa yang dilakukan. Sebagaimana yang dinyatakan oleh Rasulullah saw dalam sebuah hadis:

Bermaksud: "Dari Abi Hurairah RA, sesungguhnya Rasulullah saw bersabda: Sembahyang lima waktu dan sembahyang Jumaat hingga Jumaat berikutnya adalah penebus dosa antara jarak waktu sembahyang-sembahyang itu, selama dijauhinya dosa-dosa besar." (Hadis riwayat Muslim)

3. Solat dapat mencegah perbuatan keji dan mungkar.

Solat yang dikerjakan dengan khusyuk dan menepati segala rukun-rukunnya boleh mencegah kita dari melakukan maksiat dan kemungkaran. Firman Allah S.W.T.

Yang bermaksud: ".... Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar, dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya), dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan." . (Surah al-Ankabut :45)

4. Solat dapat memberi barakah hidup dan berbahagia kehidupan.

Kehidupan orang yang memelihara solat jauh berbeda dengan orang yang meninggalkannya. Orang yang memelihara solat kehidupannya dipenuhi dengan keberkatan dan kebahagiaan. Sebagaimana Firman Allah yangberbunyi:

Maksudnya: "Sesungguhnya berbahagia / berjayalah orang-orang beriman. (laitu) mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya." (Surah al-Mukmin un : 1 -2)

Perlu diingatkan, bahawa solat adalah ibadah yang diterima oleh Baginda nabi saw
secara langsung daripada Allah swt., ketika nabi svrrt mengadap Allah swt di "Sidratul Muntaha" dalam peristiwa lsra' Mikraj. lbadah solat berbeza dengan ibadah lain seperti ibadah puasa, zakat, haji dan lain-lain yang diterima melalui wahyu dengan perantaraan malaikat Jibril AS pembawa wahyu. lni adalah satu kenyataan bahawa ibadah sembahyang itu terlalu istimewa di sisi Allah SWT.

SIDANG JUMAAT YANG DIRAHMATI ALLAH.

Solat yang dilakukan dengan khusyuk boleh mententeramkan dan mendamaikan jiwa, mengawal tekanan perasaan. Rasulullah saw ketika berhadapan masalah,akan memperbanyakkan solat kerana bagi baginda solat adalah amalan penyejuk hati. Seterusnya golongan yang memperkecilkan solat merupakan golongan yang sesat.

Dalam surah Maryam ayat 59, Allah berfirman :

Maksudnya: "Maka datanglah selepas mereka pengganti (yang keji) yang mensia-siakan solat mereka serta mengikut hawa nafsu maka kelak mereka akan menemui kesesatan."

Abdullah bin Abbas berkata maksud mensia-siakan solat bukanlah meninggalkan solat sama sekali tetapi melewatkan dari waktunya. lmam Said lbni al-Musayyib berpendapat iaitu mereka melaksanakan solat Zuhur dalam waktu Asar, solat Asar di dalam waktu Maghrib, solat Maghrib di dalam waktu lsyak dan solat lsyak ditangguhkan sehingga masuk waktu subuh serta solat subuh dilaksanakan selepas matahari terbit, Sesiapa yang mati dalam keadaan ini tanpa bertaubat dia akan dihumbankan ke dalam sebuah lembah yang bernama "Ghaiy" di dalam neraka dan diberikan makanan yang amat jijik. Hal ini disebutkan oleh Said Hawa dalam kitab ". Assasufil Tafsir" jika bersolat fardhu di luar waktu sudah begini hukumnya, bayangkanlah azab yang bakal menimpa mereka yang tidak bersolat fardhu sama sekali.

Justeru melaksanakan solat fardhu dalam waktu yang ditetapkan merupakan sebahagian daripada disiplin lslam yang wajib dilaksanakan. Sabda nabi SAW:

Maksudnya: "Dari Abi Amr asy-Syibani katanya, Abdullah bin Mas'ud pernah bertanya kepada nabi saw apakah amalan yang paling Allah sukai?. Nabi menjawab: Solat tepat pada waktunya. la bertanya lagi kemudian apa? Baginda menjawab: Melakukan kebaikan kepada kedua ibu bapa. la bertanya lagi kemudian apa? Baginda menjawab: Melakukan jihad pada Agama Allah SWT. Riwayat lmam Bukhari dan Muslim)

Di dalam Surah Al- Kausar ayat 1-3 juga ada menyebut :

Maksudnya: "Sesungguhnya kami telah mengumiakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan-kebaikan yang banyak (di dunia dan akhirat). Oleh itu,kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur). Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, dialah yang terputus (dari mendapat sebarang perkara yang diingininya)."

Amien Ya Robbal Alamin.

No comments: