Wednesday, October 27, 2010

PERANCANGAN TERKEHADAPAN DALAM MEMBANGUNKAN UMMAH - TERKINI DARI GALAS

ULASAN KAPAK MENGENAI TULISAN GAP.

Kapak teramat bersetuju dgn perancangan Mydin Holding bagi penambahan pelaburan sbnyak RM1 billion bagi mencambahkan lagi bilangan cawangan perniagaannya diseluruh Malaysia. [SEPERTI TULISAN BLOG GERAKAN ANTI PKR DIBAWAH]
Dgn penglibatan Mydin ini adalah menjadi harapan Umat Islam bahawa perniagaan peruncitan ini keperluan masih ada lagi org Islam samada Melayu atau Mamak yang terus aktif menjadi penyelamat Umat Islam yg ia juga menjadi tuntutan syariat Islam didalam pengagihan dan pemasaran barangan makanan dan juga pakaian bersih dan suci dari Org2 Islam sendiri.
Sebab itu jugalar Kapak telah mengesyorkan agar Kerajaan melalui GLC dan Usahasama dgn Mydin contohnya, agar memasuki perniagaan peruncitan ini dan dapat memberikan jaminan terhadap barangan yg bersih, suci, halal dan harga berpatutan dapat disajikan kepada masyarakat Islam. Selain ia dapat menyediakan pilihan untuk Umat Islam memilih barangan yg tidak was-was terutamanya barangan makanan spt sembelihan ayam, daging,barangan makanan dalam tin.
Kapak rasa GLC akan memfokuskan sektor ini kerana pulangannya juga amat-amat menguntungkan disamping dapat mengurangkan bekalan import dari luar yg telah menjangkau RM10 billion setahun.
GLC seperti Felda, Risda, Felcra, Fama & Jabatan Pertanian seharusnya berganding bahu didalam merealisasikan perkara ini kerana ia amat2 wajar disegerakan [ disebabkan itu jugalah PAS & PKR yg ditunjangi DAP berhempas pulas mahu menghancurkan GLC2 di atas agar mereka hancur dan tidak dapat bangun untuk penubuhan Konglomerat bagi memastikan pemborong & peruncit Melayu Islam dapat hidup dan dapat berdikari kemudiannya. Bayangan yg menhantui mereka ini mereka alihkan dgn berbagai fitnah bagi menjatuhkan GLC2 ini] kerana:-

i. Memastikan barangan yg dibekalkan yakin bersih, suci dan halal dan harga berpatutan.

ii. Mengurangi berlakunya kegiatan sorok barangan keperluan yg menjadi permasalahan selama ini, disamping mengusahakan sendiri jaringan pemasaran, borong (warehose & Wholesale)

iii. Menambah golongan bumiputra menjadi pemborong dan membekal barangan secara terus kepada peruncit2 Melayu yg pada masa ini berlakunya diskriminasi harga barangan yg dibekalkan. Sebab itu jugalah peruncit Melayu kekadang harga mereka lebih mahal dipasaran disebabkan kekangan harga tadi.

iv. Sebagai Negara Malaysia yg ditunjangi oleh Bangsa Melayu Islam, amatlar wajar agar sektor pemborong dan peruncitan dikuasai oleh org2 Melayu Islam disaming membantu percambahan mereka didalam perniagaan peruncitan.

v. Membantu pengusaha pekebun Melayu agar hasil mereka dapat dijual dengan pemborong GLC dan mendapat harga yang berpatutan dan masalah pasaran tidak menjadi kronik dan kejayaan dan kesinambungan pekebun ni terjaga dan terbela.

vi. GLC dan PNS wajib memikirkan perkara ini dan menjadikan ia satu realiti dan sistem pemborangan, peruncitan juga dapat diaplikasikan, bukan sekadar cantik dikertas TETAPI perlaksanaannya masih ditahap memalukan.

vii. Kewajaran, kesirusan dan kesegeraan perkara ini amat2 dinanti-nantikan disamping dapat menyelesaikan masalah apabila tiba musin perayaan barangan keperluan wajib sering tidak mencukupi kerana sifat tamak pemborong sekarang yg rata-rata dikuasai oleh Bangsa Cina disamping mengaut keuntungan berlipat ganda.Jika pemborong dan peruncit Melayu ini dapat dibantu maka tiada lagi masalahan ketiadaan barangan sewaktu tahun baru cina kerana kebergantungan yg teramat sangat dari pemborong2 mereka. Dan ini wajar Kerajaan lihat dan ambik perhatian dan tindakan segara.
viii. Perancangan memerlukan modal yg besar dan menjadi harapan kita Umat Islam diseluruh dunia agar Malaysia melaui GL@ ini dapat berkerjasama rapat dengan pembiaya Islam dari Dunia Arab Islam yang mempunyai Modal yg besar agar mereka sama2 diajak melabur dismaping dapat membekalkan semula barangan tersebut di Negara2 Islam. Memang sudah pasti didunia Islam memerlukan barangan yang Suci, Bersih dan Halal dan memang Malaysia lar Negara yang mempunyai pasarana yang cukup utk melakukan semua itu. Cuma pembiayaan wang modal dari Dunia Islam seperti, Dubai dan sebagainya amat diperlukan bagi menjayakannya.

Semoga niat dan tuntutan suci ini di restui oleh Allah SWT dan diberikan kejayaannya dan Umat Islam dapat keluar dari kepompong penindasan terancang selama ini.


[EHSAN DARI GARAKAN ANTI PKR - GAP]
(ETP) ECONOMIC TRANSFORMATION PROGRAMME

malaysiakini cuba mengalih perhatian terhadap perancangan ETP adalah membangkitkan isu 'pasar malam' bakal berkubur. namun fakta tentang konsep one stop center yang lebih besar akan menguntungkan peniaga, malaysiakini cuba sorokkan.

Economic Transformation Programme (ETP), satu lagi idea YAB Perdana Menteri bersama-sama pasukan yang diketuai oleh Datuk Seri Idris Jala yang pakar menyelamatkan Shell dan MAS tidak berapa lama dahulu.

President Asia e-University dalam laporannya berkata, " The ETP endorsed by the Right Honourable PM for the rakyat is bold, visionary and innovative. Let us as Malaysian embrance, commit and work on it for the nation".

CEO Hans Dudenhausen, LFoundry Malaysia berkata, " LFoundry Malaysia, a joint between semiconductor leaders LFoundry GmbH and QT HighTech, agrees that the ETP is cogent towards accerlerating Malaysia's plan to achieve developed nation status.

fakta menarik apabila Mydin Mohamed Holdings Berhad akan melabur sejumlah RM1Billion untuk membuka lebih banyak pasaraya Mydin sehinggalah ke Sabah. Kita harap Mydin akan membuka cawangan di Tawau dan memberi persaingan positif kepada Giant yang bersendirian di Tawau.

Dengan ETP ini,rakyat Malaysia akan memperolehi lebih daripada 30,000 peluang pekerjaan.Malahan, lebih daripada 600,000 pekerja yang berpendapatan rendah akan dapat meningkatkan pendapatan mereka. Kerajaan sedang menyediakan rel yang tepat dan jelas untuk memberi gaji manimum kepada rakyatnya.

No comments: