Sunday, August 29, 2010

ERTI KEMERDEKAAN DAN KESETIAAN SETIAP RAKYATNYA YG BERBILANG BANGSA.

Insya Allah dua [2] hari lagi tanggal 31/8 akan menjelma kembali dan genaplah 53 tahun kemerdekaan Tanah Air Tercinta Malaysia.

Namun, apa yg sungguh mengesalkan KAPAK, apabila "aura kemerdekaan" itu tidak sehebat kemakmuran negara yg dicapai dan sehebat pejuang2 Melayu khususnya yang bertungkus lumus bagi mendapatkan kemerdekaan diawal tahun 1950an....

Kita lihat saja dihadapan mata kita terutamanya dipekan2, dibandar2,dibandaraya2 apa sudah jadi dengan penghayatan erti kemerdekaan dan seruan untuk mengibarkan jalur gemilang? Rata2 ditempat2 yg KAPAK sebutkan tadi sikap kesetiaan dan kesyukuran pada Negara Malaysia langsung tidak bertahta dihati. Maaf cakap KAPAK nyatakan disini, sikap Kaum Cina dan India amat2 mengecewakan. Rasa hormat dan syukur langsung tidak bertahta dihati mereka dan kesetiaan mereka juga, mula kita Bangsa Melayu curigai.

Kenapa jadi begini? Bukankah Kaum Cina & India di Malaysia amat2 beruntung kerana sering mengaut kekayaan Negara dan bebas mencari rezeki tanpa gangguan? Dengan kemewahan yang ada dan duduk pula dibandar2 besar, sikap sayang dan cintakan negara telah luntur dan tidak bernilai? Adakah mereka juga masih mengibaratkan Tanah Besar Cina & Tanah Besar India masih lagi negara mereka? Jika in, masih lagi membara dihati, maka adalah dinasihatkan agar mereka keluar saja dari Negara Malysia dan tinggal disana.

Malaysia, tidak dapat menerima jiwa rakyat yg sebegini. Ini bukan soal perkauman tetapi soal "TAAT SETIA PADA NEGARA YG DIDUDUKI DAN MENCARI REZEKI". Jika ANDA fikir tempat lain lebih baik maka menjadikan anda tidak tahu diri dan nilai diri.

KAPAK mengharapkan Kaum Cina dan India ubah sikap dan pendirian anda dan juga minta kepada KDN agar mengetatkan lagi hal2 kerakyatan. Malaysia tidak mahu ada rakyatnya menjadikan Malaysia 2nd. choices!.

Kegagalan KERAJAAN untuk menjadikan soal pendidikan satu aliran juga telah menjadikan rakyatnya tiada perasaan kasih sayang terhadap negara disamping pula rakyatnya menjadi buta hati terhadap erti Kemerdekaan sebenar. Pelajaran sejarah juga seharusnya menjadi mata pelajaran wajib. APA PUN sekolah satu aliran adalah jalan terbaik untuk meleraikan persoalan ini. Kerana dgn jiwa dan pertuturan satu bahasa ibonda [seperti bahasa indonesia] maka harga diri dan kecintaan terhadap tanah airnya mungkin akan kekal. Lihat contoh di Indonesia, semua rakyat menggunakan satu bahasa - Bahasa Indonesia disamping memberikan kelonggaran utk mempelajari bangsa ibundanya. Yang penting Bahasa Malaysia menjadi teras dan wajib dikuasa oleh semua rakyatnya. Kita juga dapat lihat sudah 53 tahun hidup di Malaysia TETAPI penggunaan Bahasa Malaysia amat menyedihkan... Apa jenis rakyat yg kita ada?

Oleh itu, Kerajaan wajib memandang serius perkara ini dan jgn asyik memberi laluan kepada kaum2 yang mengugut dan menuntut hak yg bukan2. Ingat ini Malaysia bukan Negara asal mereka, jika mahu hidup di Malaysia kena ikut cari hidup warga Malaysia sejati.

No comments: