Friday, August 27, 2010

BEKALAN MAKAN HALAL UNTUK UMAT ISLAM - SATU KEWAJIPAN PEMERINTAH

Salam Sejahtera buat Umat Islam di Seluruh Malaysia!

Semoga semuanya di berkati Oleh ALLAH SWT, lebih2 lagi di bulan Mubarraq yg baroqah ini. Dibulan yg mulia ini dimana semua muslimin dan muslimat sibuk mencari keredhaan Allah SWT, sering pulak Umat Muslimin dikejutkan dengan berbagai-bagai cabaran kehidupan yang sedikit sebanyak menggangu-gugat keimanan, hala tuju dan kesucian Umat Islam seluruhnya. Semua halangan dan cabaran ini adalah secara tidak langsung menjadi agenda utama kaum yahudi dan nasrani yang memang tidak redho dengan kemunculan dan kehebatan Umat Islam di seluruh dunia. Mereka sering mencari jalan bagaimanakah untuk membuat Umat Islam terutamanya dikalangan remaja Islam ini agar terus leka dan malas beribadah terhadap Allah SWT. Agenda kaum Yahudi dan Nasrani ini sering ditujukan kepada Umat Islam didalam berbagai bentuk dan kaedah seperti berikut:-

i. Akal fikiran [minda] – sering menimbulkan syak wasangka dan kelalaian diri terutamanya dari segi hiburan, pendidikan, bantuan kewangan dan faedah, perpecahan melalui kelompok mazhab dsbnya.
ii. Pemakanan yang menjadi darah daging dan mengakibatkan seketul daging didalam setiap jiwa orang Islam [hati] selalu was-was, tidak suci dan sering mengadu-domba agar perpecahan berlaku.
iii. Budaya – Pertembungan Budaya atau Perbedaan antara Barat dan Timur yang membawa kepada keruntuhan moral generasi muda Umat Islam diseluruh dunia.

Kapak ingin mengambil pendekatan khusus dengan apa yang berlaku di Malaysia. Semua kita maklum, bahawa Malaysia mempunyai penduduk yang berbagai serta anutan Agamanya juga berbagai. Walaubagai mana pun, Islam dan Pemerintahan Beraja Berpalimen adalah Induk bentuk Pemerintahan di Malaysia. Namun ia sekarang telah begitu berani di perlekeh dan difitnah dan juga bakul sampahkan oleh segelinir Umat Melayu Islam dan juga Bangsa2 lain yang sering tidak mahu bersyukur dan berterima kasih di atas ketoleransian Umat Melayu, menerima mereka sebagai rakyat sebagaimana perjanjian sebelum Kemerdekaan Tanah Melayu diberikan. Walau apa pun KAPAK mengesyorkan dan meminta semua Rakyat Malaysia agar patuh dgn tak berbelah-bagi terhadap dasar dan perlembagaan Negara yang telah pun dipersetujui oleh semua Wakil kaum dan ianya perlu di teruskan sampai bila2. Kaum laain selain Melayu, juga wajib berterima kasih, kerana dgn dasar2 British mereka begitu berjaya kehadapan terutamanya didalam soal ekonomi. Namun, dengan kejayaan dan kekayaan yang ada itu, JANGAN SESEKALI mereka bersikap ego, sombong dan bangga diri tanpa melihat Bangsa Melayu dan Peribumi di Malaysia ini adalah juga rakat dan sahabat mereka. Persoalan utama, adalah menjurus kepada Keamanan dan Kesejahteraan diantara kaum. Itu yg lebih penting dan kesinambungan kejayaan Negara dipersada Antarabangsa.


KAPAK ingin mengajak pembaca beralih dari bidang Politik ke Bidang Ekonomi terutamanya pembekalan makanan bersih dan suci untuk Umat Islam.

Setiap kali datang bulan perayaan terutamanya Bulan Ramadhan, sering kali kita dikejutkan dengan berbagai barangan produk makanan telah naik harganya dipasaran berbanding hari2 biasa. Ini telah menghantui Masyarakat Melayu dan Bumiputra kerana ia menjejaskan dan lebihan wang perbelanjaan. Namun, hakikatnya soal taburan bekalan sentiasa mencukupi, TETAPI disebabkan ada agenda dari pembekal makanan ini [Kaum Cina] ini terutamanya yang suka menyorok bekalan dengan harapan harga barangan akan naik disebabkan bekalan berkurangan dan permintaan meningkat mendadak. Yang terbaru adalah harga ayam dan sayuran dan lain2 keperluan telah naik harganya hampir 20% dari kadar biasa, dan ia menjadi permasalahan yang sinonim saban datang bulan2 perayaan.

Bagi mengatasi permasalahan ini, KAPAK mencadangkan agar:-

i. Syarikat GLC memain dan mengambil peranan ini sebagai pembekal dan pemborong. Disini, Kapak amat mengharapkan agar FELDA dan Sime Darby kedua-duanya GLC yang punyai fasarana yang hebat dan meluas serta berbagai, agar menjadi dasar perniagaan mereka di “diversify” didalam pembekal dan pemborong utamanya. Jika ini boleh dilakukan, ia akan dapat membantu Kerajaan dari manipulasi penyangak pemborong yang majoritinya oleh Orang2 Cina. Maaf cakap, sebab sifu saya pun masa di Affin Bank dahulu, menyatakan bahawa “ Menipu dan memanipulasi adalah darah daging org2 Cina. Jika Tidak menipu bukan Org Cina lar namanya”. Pendekatan yang boleh kita ambil, kesetiaan dari Org2 Cina ini adalah amat diragukan, begitu jugalah apa yg terjadi dalam suasana politik di Malaysia waktu kini. Oleh itu, org Melayu dan Peribumi wajib berhati2 dan berwaspada. [Ambil contoh bekalan ayam dan daging – Felda, Pertanian, Haiwan, Fama perlu bersepadu dalam tadbir urus perbekalan ini dan ia perlu keikhlasan agar ketirisan tidak berlaku lagi demi Agama, Bangsa dan Tanah Air]

ii. Selain perkara di atas, dalam hal suci iaitu Halal dan Haram wajib sebagai Pemerintah agar memastikan bahawa bekalan yang ada, adalah Halal bagi Umat Islam keseluruhannya. Ingat, Pemerintah akan di soal oleh ALLAH Robbul Jalil, tentang bagaimana kamu menyediakan makanan untuk rakyatmu?. Jadi, bila Syarikat GLC yang ditadbir urus oleh Kerajaan, ia akan memudahkan lagi urusan penjagaan dan pensijilan ini. Memang sudah sampainya masa Kerajaan harus mengambil alih sector perbekalan makanan untuk rakyatnya dari pengusaha2 yang tidak bermaruah ini, disamping dapat mengurangkan pengaliran wang keluar hampir 7 billion ringgit setahun.

[PERLU DI INGAT BAHAWA TERLAMPAU BANYAK BARANGAN DIPASARAN YG DIRAGUI KESUCIAN HALALNYA, SEHINGGAKAN MINUMAN BUAH-BUAHAN PUN TERDAPAT ALKOHOL, INI SEMUA BAGI MENGHITAMKAN HATI2 UMAT ISLAM AGAR MEREKA BERMALAS2 TERHADAP IBADAT SEHARIAN DAN FAHAMAN SERTA AKAL YANG LIBERAL YANG SUKA MENGAMBIL SIKAP TAK APA & BIAS LAR TU]


iii. Memang banyak yg perlu dilakukan, namun dua syarikat Induk yang dinyatakan diatas boleh dan berupaya melaksanakan tugas ini dan mengambil 70% ruang pasaran yang ada dan yang selebihnya masih diberikan kepada pembekal2 bukan Islam. [bukankah itu adil?]

iv. Petronas juga patut diberikan tanggungjawab ini dan ia boleh dilakukan oleh agensinya seperti Petronas dagangan dan apa yg perlu diberikan sedikit “diversify” dari hanya industri berasaskan minyak & gas, namun di masukkan juga perbekalan makanan Halal yang amat2 diperlukan.

Kapak mengharapkan ini sebagai permulaan untuk Kerajaan bertindak didalam mengatasi segala permasalahan yang sama timbul apabila menjelang bulan2 perayaan. Cara dan kaedah perlaksanaan boleh dibincangkan di peringkat Ketua Setiausaha Kementerian dan makanisma pengurusan dan perlaksanaannya boleh dibincangkan secara panjang lebar dan menyeluruh. Ingat setiap dasar baru memang ada kelemahan TETAPI berkat keikhlasan demi Agama, bangsa dan Tanah Air perlu pembaikan ke arah kesempurnaan.

No comments: