Wednesday, April 2, 2014

BERALIH ISU MH370 SEJENAK, KITA LIHAT DEWAN PERSIDANGAN NEGERI PERAK DARUL RIDZUAN.

ANTARA NAMA “PERAK DARUL RIDZUAN” DENGAN “PERAK AMANJAYA” MANAKAH YANG LEBIH INDAH???

Saya ingin mengajak Rakyat Perak Darul Ridzuan, supaya meneliti sesuatu perkara yang saya rasa cukup licik dipersembahkan kepada kita pada dua penggal yang lalu... Adakah anda Perasan..bahawa.. Perak Darul Ridzuan cuba dilacurkan dgn begitu licik dan menjadikan pula mtto negeri kepada Perak Amanjaya.
Mana lebih mulia disisi maknanya diantara dua kalimat ini.
1.   Perak Darul Ridzuan, dan
2.   Perak Amanjaya.

Perak Darul Ridzuan adalah nama Negeri yg telah termaktub di Perlembangaan Negeri dan telah diperkenan ke bawah duli Tuanku Sultan Perak..... kenapa tiba2 secara licik dan tanpa kita sedari nama Negeri mahu di tukar kepada Perak Amanjaya?

Mari kita siasat dan selidiki... siapa dibelakang wording "Perak Amanjaya".. Saya akui dan telah ikut sama2 berdiskusi tentang Perak Amanjaya dgn segala perancangan untuk kemajuan Negeri Perak...Namun, kenapa pula ia dilestarikan dengan ucapan para pemimpinnya dgn ucapan Salam Perak Amanjaya? Kenapa tidak Perak Darul Ridzuan ? Apa makna "Amanjaya" berbanding dgn Darul Ridzuan.. Bukahkah Darul Ridzuan itu lebih mulia... adakah kita sudah mula beralih dari yg lebih mulia kepada yg haprak dan tamak haloba?

Siapa dibelakang semua ini... faktornya amat mudah ..Lihat Terminal Bas Amanjaya .. siapa yang menjadi taikonya ... bukankah kumpulan Keluarga Fu, DKLS..[ rakyat Perak kena perihatin semua ini ] cari siapa DKLS dan kumpulan mereka.. yang akhirnya telah memiliki ' Komplek Bas di Medan Gopeng" Tanah Siveritage beralih tangan ke Taiko2.. sama seperti waktu era bijih timah ..Kumpulan Ghee Hin dan Hai San.. Bodoh sangatkah Melayu di Negeri Perak dan dayuskah mereka bila memejamkan mata dengan apa yg berlaku dek "Pengkhianatan Pemimpin2 Melayu Negeri Perak"... Cuba kita bongkar kes ini...... Sampai bila Melayu akan akur sahaja menjadi manusia kelas 3 di Negara/Negeri sendiri... Haprak sangatkah Melayu di waktu ini... Apa huikuman kpd Pengkhianatan yg mereka lakukan... Rakyat Melayu Perak yg berjiwa Aliff, Baa & Taa WAJIB menjawabnya...

Adakah Nama Perak Darul Ridzuan itu adalah bersinonimkan Kesultanan Perak, mahu di tukar menjadi Perak Amanjaya.. krn taiko2 di belakang kemudi Amanjaya ini adalah taiko2 kumpulan DKLS?.. secara licik Ketuanan Melayu mahu diperlekeh dan diganti? Pemimpin Melayu apakah yg kita ada di Negeri Perak jika perkara sebegini pun di dapat menghidu kelicikan Taiko2 ini... Adakah DUIT/BETINA/dan LABA telah membutakan hati dan mata kita... Nauzubillahimin zaalikh..

BERTEPATAN DGN MINGGU DEWAN PERAK BERSIDANG PULA…….

Kekadang kita tertanya2 kenapa dan Mengapa KUALITI & MENTALITI Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri Barisan Nasional Perak TIADA berkualiti.. Ini jelas bila berbagai penghujahan yang kurang karisma dipersembahkan.. Kenapa begini.. TIADA HOMEWORK?... Fakta kurang Menyengat? MALU bila keadaan ini dilihat oleh seluruh rakyat Perak dan Rakyat Malaysia amnya. Mohon kepada semua YB2 BN.. buat lar sesuatu... jgn terlampau berasa puas hati, dan fikir anda sahaja yang hebat... Blia berhujjah "KARAM" ..

Jgn jadikan kerusi empuk itu "menidorkan" kita.. Ingat Rakyat meletakkan kita di atas adalah dengan amanah membawa mesej rakyat untuk diketengahkan. Namun, jika kita gagal untuk melakukannya dan sebok dgn hal2 remeh temeh... maka sedar-dan sedarkan diri kita.. untuk angkat kaki kebelakang dan berikan kepada mereka yg lebih layak...

Lihat ADUN DAP/Pakatan.. walau "tak fluent berbahasa Melayu" tetapi ucapan mereka punyai fakta dan penuh membawa mesej2 rakyat untuk diketengahkan di Dewan yg mulia dan diperdebatkan.. Jadi.. pengundinya menjadi bangga dan secara tak langsung ada peluang sepenggal lagi... TETAPI ADUN2 BN dah lar kurang menitik beratkan soal rakyat, malah masih bercita2 nak diduduk kerusi empuk itu selagi hidup... itulah perbezaannya.. So, ADUN2 BN bawa lar sedar2 diri..jika tak mampu berilah peluang anak2 buah yang lain yg mahu menaborkan bakti dengan lebih efektif.. Jgn hanya marah bila rakyat tegor TETAPI masih memekat tulikan diri sendiri dari berbuat perubahan.... PRU 14 sudah makin diambang pintu.... Jangan salahkan rakyat bila BN merudum nanti..

Adakah masih boleh diguna pakai peribahasa ini “Adakah salah ibu Yang Mengandong?”…… sama-samalah kita berfikir dan berubah….


No comments: