Wednesday, December 7, 2011

PRU 13 - INSYA ALLAH BN MASIH MEMERINTAH PERAK

Salam Sejahtera,Salam 1 Malaysia dan Salam Perak Amanjaya.

Strategi untuk kekal kuasa BN di Perak.

Andai kata:

BN menang 28 kerusi, DAP 18, PKR 7 PAS 6 seperti senario PRU12, BN tetap membentuk kerajaan kerana

a. Alasan yang sama akan digunapakai DYMM Sultan Perak yakni PR adalah sebuah kerajaan campuran longgar yang tidak ada kontrak. Akan tetapi kerajaan ini tidak stabil sebab dlm DUN nanti akan ada undi tidak percaya. Pilihanraya kecil akan diadakan semula dan kalau keputusan masih sama Sultan berhak untuk menjemput parti yang ada majoriti terbanyak untuk membentuk kerajaan.

b. BN seharusnya memecahkan penguasaan DAP dalam kerusi seperti di Sungkai , Malim Nawar dan Kuala Sepetang. PKR mungkin tak dapat 7 kerusi misalnya Simpang Pulai dan Teja boleh ditawan semula. Begitu juga dengan Changkat Jering dan Behrang.

c. Dengan strategi yang betul seperti mempamirkan UMNO party moderation dan turun padang berjumpa pengundi China dan India dan hulurkan bantuan untuk mengurangkan kos sara hidup, isu lesen menjaja, isu penguatkuasaan undang-undang kerajaan tempatan diubah menjadi sesi kaunseling dan pendidikan untuk memajukan perniagaan mereka serta mendampingi pemberita China dan Tamil supaya berita sebenar dapat disebarkan nescaya BN akan kekal kuasa.

d. Of course isu tersebar luas sekarang ialah YAB Dato Seri Zambry akan bertanding ke Parlimen, kerana beliau amat sinonim dengan golongan muda dan mahasiswa. Mungkin beliau akan mengambil alih Kementerian Pengajian Tinggi, yg mana Menterinya Dato Seri Khalid Nordin akan menjadi MB di Johor.

e. Oleh itu, mungkin orang neutral seperti YB Dato- Dato lain yang masih diterima rakyat dan bersih serta begitu kuat bekerja dan sering membawa pembangunan dikawasan DUNnya spt pembangunan kawasan perindustrian, pembangunan bandar universiti serta pembangunan orang pribumi/asli dan tidak mengundang kontroversi jika di lantik sebagai MB nanti.Contohnya YB Dato Mohammad Zahir, Dato Zainol dan Adun Ayer Kuning Tapah, ADUN Manjoi, Slim River dsbgainya.

f. Namun apapun hakikatnya Rakyat Perak akan menilai, meneliti demi kesinambungan kejayaan dan kepimpinan BN di Perak, dan hanya Perdana menteri lah yang akan memuktamadkannya.

Sekian, ulasan koboi semasa.

No comments: