Monday, December 12, 2011

MENTRANSFORMASIKAN GIATMARA

Maklumat Korporat

LATAR BELAKANG

Pusat GIATMARA yang pertama ditubuhkan di Jitra, Kedah pada November 1986 dengan 93 orang pelatih perintis. Kini, terdapat 209 Pusat GIATMARA yang sedang beroperasi di seluruh Negara. Latihan kemahiran GIATMARA disasarkan kepada belia dan masyarakat setempat. Program latihan dibentuk berdasarkan konsep modular, praktikal (hands-on) dan employable skills mengikut keperluan semasa dan ditawarkan secara PERCUMA. Jangkamasa program adalah antara 6-24 bulan. Konsep latihan ini masih dikekalkan dan dikembangkan bagi memberi nilai tambah kursus-kursus yang sedang dilaksanakan di Pusat GIATMARA.

OBJEKTIF

Memberi latihan kemahiran kepada masyarakat bandar dan luar bandar dalam bidang yang bersesuaian dengan keperluan tempatan. Usaha ini diharap dapat meningkatkan taraf hidup individu melalui peluang usaha niaga dan pekerjaan. Sebagai sebuah institusi latihan kemahiran di peringkat akar umbi masyarakat, GIATMARA merealisasikan hasrat kerajaan untuk meningkatkan taraf hidup dan mengurangkan kadar pengangguran serta gejala kurang sihat di kalangan anggota masyarakat.

Program GIATMARA merupakan satu usaha ampuh untuk menggalakkan Bumiputera mempertingkatkan kemahiran teknikal mereka dan menjadi usahawan yang berdaya saing di pasaran terbuka.

KUMPULAN SASAR

• Mereka yang tidak dapat meneruskan pembelajaran akademik
• Mereka yang belum pernah mendapat latihan kemahiran bagi tujuan mendapat kerja
dan berusaha sendiri
• Mereka yang hilang pekerjaan dan terpaksa mencari pekerjaan baru
• Mereka yang ingin menambahkan pengetahuan kemahiran untuk kemajuan kerjaya
• Mereka yang sedang bekerja dan memerlukan peningkatan tahap kemahiran dalam
jurusan yang diceburi
• Mereka yang berminat menceburi bidang keusahawanan berasaskan kemahiran
• Ibubapa tunggal
• Mereka yang ingin belajar berasaskan konsep “Pembelajaran Sepanjang Hayat”.


MENTRANSFORMASIKAN GIATMARA

Mentransformasikan GiatMara, agar lebih kondusif dan menarik minat golongan muda untuk menceburi segala bidang latihan yang disediakan. Transformasi yg wajar dilaksanakan :-

i. Menstrukturkan semula organisasi GiatMara, agar lebih professional dan ditadbir dgn professional oleh kakitangan yg dedikasi dan komitted dan punyai kelayakan akademik yg up to the standard, samada di Ibu Pejabat mahupun di setiap GiatMara di Malaysia.

ii. Menjenamakan semula GiatMara dgn memperbaiki imej dan penampilan bangunan GiatMara itu sendiri agar lebih pro-aktif dan mencerminkan tempat pembelajaran yg dinamik i.e. seperti,GIATMARA PRIMA dan Kolej2 Komuniti yg punyai bangunan dan tempat pembelajaran yg mesra akademik utk anak2 Bumiputra untuk menimba Ilmu.

iii. Memastikan peralatan pembelajaran mencukupi dan berkualiti dan setiap pembelian ditaksir dan di Audit oleh Audit dalaman serta luar. Ini bagi mengelak berlakunya salahlaku dan penyalahgunakusa oleh segelintir pengurus dan juga pegawai atasan dengan berbagai cara i.e. makeup price seperti berlaku dan didedahkan oleh wakil pembangkang di Parlimen baru2 ini. Terdapat juga rungutan elaun pengajar luar yang berbeza dari segi jumlahnya jika dibandingkan dengan di Kolej komuniti yang mendapat RM120 per jam dan di Giatmara hanya RM50 per jam. Sedangkan jumlah elaun telah ditetapkan RM120 per jam [sama bg kedua2nya] oleh itu, dimanakah perginya peruntukan tersebut.[Wajar disiasat jika rungutan ini sahih]

iv. Disiplin pelajar/pelatih wajar dititikberatkan dan menepati pencapaian yg diharapkan, i.e. mereka yang keluar dan boleh menjalankan perniagaan sendiri sebagai mata pencarian dan tidak hanya bergantung terhadap pekerjaan di Perkhidmatan Awam.

v. KPI setiap Giatmara dan kakitangannya wajar di analisa setiap tahun secara professional. Professionalism mereka wajar dikatogerikan terhadap pencapaian pelajar2 mereka dan peratus mereka yang keluar tidak lagi menjadi penganggur. Bottom line pencapaian adalah memastikan golongan bumiputra yg tercicir dalam pelajaran tidak semestinya gagal dalam kehidupan kerana ruang perniagaan yang mereka pelajari di GiatMara amat berguna sebagai wadah kehidupan seterusnya.

Sekian, terima kasih.

Risikan koboy desa, terhadap program Giatmara 1 Malaysia, di Kg Tg Keramat Langkap Perak, DUN Ayer Kuning pd 10,11 & 12/12/2011.

No comments: