KEMBALIKAN UMAT MELAYU ISLAM SEBAGAI UMAT YG PROGRESSIF.
Bagi
saya yang tidak berilmu ini, jangan lah isu ini menjadikan kita Umat Islam
terus-terusan berbalah dgn pendirian dan pendekatan masing2. Memang yg hebat
didalam sesuatu bidang berhak menegur yg lain untuk kebenaran NAMUN ia masih
mensusuri landasan yg benar krn Allah SWT. Namun, tidak kah kita Umat Islam
terutamanya di Malaysia ini berfikir apakah strategi terbaik bagi mengatasi isu
besar ini.. Kita punyai Kerajaan yang berteraskan Islam, Menteri2nya pun ramai
yg Islam.. Tidakkah pernah terfikir bagaimana untuk
mengatasi perkara yb selalu menjadi ingauan Umat Islam bila berhadapan dgn
barangan pemakanan yg statusnya di ragui...
Sekarang
sudah abad ke 21... adakah masih untuk bercakaran dikalangan para alim ulama
Islam.. TETAPI jalan penyelesaiannya tidak dijalankan...
Saranan
saya... di Malaysia.. Orang Melayu Islam adalah majoriti dan kuasa pembeli juga
ditangan mereka .. Kenapa tidak digunakan kuasa beli ini untuk mengajar pembuat
dan pembekal yang sentiasa memikirkan Keuntungan semata2 dan membelakangkan
Halal haram sesuatu produk itu.?
Cara
terbaik adalah Umat Melayu WAJIB kembali ke Masyarakat Melayu yang sejak
dahulunya berdiri di atas kaki sendiri terutamanya masa di zaman jepun semua
boleh buat plak...
Alhamdulillah
lawatan PM ke China terutaman di Xian pintu perniagaan untuk Umat Islam seluruh
Dunia juga terbuka luas..mrk punyai 100 juta Umat Islam dan mereka juga
mengharapkan produk2 Islam yang Asli lagi Suci... oleh itu peluang dan ruang
ini wajar diambil kira sebagai wadah permuafakatn Umat Islam seluruh
dunia....PM sebagi Khlifaj Umat Islam Malaysia.. wajar untuk menjadi Indok
kepada peluang adan runag ini.. Jadilah PM Malaysia sebagai PM yng hebat
didalam memastikan pemakanan Umat Islam di dunia ini mejadi bebas dari segala
yang subahat kerana musuh2 Islam sgt licik didalam semua segi.. teruatamnya
untuk menjadikan Islam ini leka, hati yg malas dan tidak punyai prinsip dan
jati diri.. inilah punca Umat Islam seluruh dunia semakin lemah... kerna
pemakanan yg tidak suci dan jiwa mrk longlai...Mari kita sama2 menggrakkan
inisiatif ini secara berwadah dan berukhwan- besama-sama demi Kejayaan Umat
Islam seluruh Dunia.- Amien.
Dr Maza jawab Ustaz Kazim Elias mengenai isu DNA babi
Facebook
| Kemas kini: Jun 10, 2014
(Diterbitkan pada: Jun 10, 2014 10:12 MYT)
(Diterbitkan pada: Jun 10, 2014 10:12 MYT)
Dr Mohd Asri Zainul Abidin - Gambar
Fail
SAYA terkejut dengan seorang
penceramah agama yang dikenali mengulas isu kenyataan al-Syeikh Dr Yusuf al-Qaradawi
mengenai kesan DNA khinzir dalam makanan dan bahan yang terdapat secara meluas
di dunia hari ini. Jika kita dengar ulasan penceramah tersebut seakan Dr Yusuf
al-Qaradawi, Majlis Fatwa Eropah yang terdiri dari ramai tokoh ilmuwan
antarabangsa, beberapa persidangan Fekah di peringkat antarabangsa dan
lain-lain yang mengharuskan itu tidak tahu bahawa babi itu haram.
Bagi menyokong hujahnya, penceramah itu secara 'janggal' menyebut empat-empat mazhab mengharamkan babi. Katanya pula, ulama hanya khilaf tentang kulit babi.
Saya ingin katakan, pertama, sesiapa yang ingin mengulas sesuatu hendaklah mempunyai ilmu pengetahuan tentang apa yang dia ulas. Jika tidak ia hanya menampakkan kedangkalan diri dalam dunia ilmu yang luas.
Dr Yusuf al-Qaradawi, Majlis Fatwa Eropah, Persidangan Fekah Perubatan yang berlangsung di Morocco pada tahun 1997 dan lain-lain bukan tidak tahu bahawa babi itu haram. Namun isu yang dibahaskan ialah istihalah yang telah merubah sifat sesuatu bahan. Para ulama dalam pelbagai mazhab Islam mempunyai perbezaan pendapat dalam hal ini.
Isunya, bukan ingin makan seketul babi goreng ataupun sup babi, tetapi ingin memakan coklat, ataupun biskut tapi terdapat kesan DNA babi disebabkan bahan tertentu yang asal-usulnya babi namun telah berubah sifat kimianya.
Adapun kenyataan beliau bahawa mazhab empat mengharamkan khinzir amatlah canggung. Beliau hendaklah tahu bahwa bukan setakat empat mazhab, bahkan semua mazhab termasuk al-Auza'i, al-Thauri, Laith bin Sa'd, Zahiri, Zaidi dan lain-lain semuanya mengharamkan khinzir. Ia ijmak. Namun, bukan itu isunya. Apa yang dibincangkan isu istihalah.
Adapun kata beliau khilaf ulama hanya tentang kulit babi, sebenarnya bukan sahaja tentang kulit babi, tapi juga tentang tulang dan bulu. Apakah boleh dibuat sesuatu yang bermanfaat, seperti kasut ataupun bone china seperti hari ini ataupun tidak boleh? Walaupun banyak imam yang melarang perkara itu, tetapi ramai juga para imam yang membolehkan. Contoh boleh lihat nukilan al-Imam Ibn Qudamah dalam al-Mughni yang menyebut beberapa pendapat.
Jika kita semak pendapat yang membolehkan itu dipertahankan oleh beberapa tokoh ulama termasuk al-Imam al-Syaukani.
Sebenarnya, masalah istihalah babi ini masalah khilafiyyah. Ada yang membolehkan seperti Majlis Fatwa Eropah, al-Qaradawi, Persidangan Fekah Perubatan di Morocco 1997 dan lain-lain. Ada pula yang mengharamkan seperti Majma al-Fiqh al-Islami di Jeddah, Arab Saudi.
Bukan orang Islam nak disuruh ternak babi, tapi sarjana fekah membincangkan bahan yang berubah tapi asal-usulnya ada kaitan dengan babi.
Ini boleh difahami juga seperti rakyat muslim Singapore yang meminum new water iaitu air najis yang telah dirawat menjadi air bersih yang digunakan di Singapore sekarang. Bukan mereka nak minum najis, tetapi air itu asal bernajis namun telah dirawat dan dibersihkan.
Kita mengingatkan semua pihak, termasuk diri kita bahawa berceramah satu kebolehan yang lain, mungkin ia dibantu oleh kepetahan, jenaka dan lain-lain. Namun hendak membincangkan isu ilmu hendaklah berasaskan maklumat dan pengetahuan.
Sekali lagi, hal ini khilaf pendapat dalam kalangan ulama. Setiap orang membaca, meneliti dan mengikut apa yang dia yakin lebih diredhai Allah untuk dirinya. Fatwa ini dibincangkan oleh para sarjana Islam moden sebab bahan berkena kepada banyak produk yang wujud terutama mereka yang hidup di negara minoriti muslim. Sementara sifat Islam itu memudahkan umatnya yang dalam kesulitan. Kita juga perlu ingat hal ini berlaku apabila kita tidak menjadi pengeluar dan asyik jadi pengguna.
Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin
______________________________________________________________________________
*Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin adalah bekas Mufti Perlis.
*Tulisan ini dipetik daripada Facebook Dr Mohd Asri.
*Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI.
Bagi menyokong hujahnya, penceramah itu secara 'janggal' menyebut empat-empat mazhab mengharamkan babi. Katanya pula, ulama hanya khilaf tentang kulit babi.
Saya ingin katakan, pertama, sesiapa yang ingin mengulas sesuatu hendaklah mempunyai ilmu pengetahuan tentang apa yang dia ulas. Jika tidak ia hanya menampakkan kedangkalan diri dalam dunia ilmu yang luas.
Dr Yusuf al-Qaradawi, Majlis Fatwa Eropah, Persidangan Fekah Perubatan yang berlangsung di Morocco pada tahun 1997 dan lain-lain bukan tidak tahu bahawa babi itu haram. Namun isu yang dibahaskan ialah istihalah yang telah merubah sifat sesuatu bahan. Para ulama dalam pelbagai mazhab Islam mempunyai perbezaan pendapat dalam hal ini.
Isunya, bukan ingin makan seketul babi goreng ataupun sup babi, tetapi ingin memakan coklat, ataupun biskut tapi terdapat kesan DNA babi disebabkan bahan tertentu yang asal-usulnya babi namun telah berubah sifat kimianya.
Adapun kenyataan beliau bahawa mazhab empat mengharamkan khinzir amatlah canggung. Beliau hendaklah tahu bahwa bukan setakat empat mazhab, bahkan semua mazhab termasuk al-Auza'i, al-Thauri, Laith bin Sa'd, Zahiri, Zaidi dan lain-lain semuanya mengharamkan khinzir. Ia ijmak. Namun, bukan itu isunya. Apa yang dibincangkan isu istihalah.
Adapun kata beliau khilaf ulama hanya tentang kulit babi, sebenarnya bukan sahaja tentang kulit babi, tapi juga tentang tulang dan bulu. Apakah boleh dibuat sesuatu yang bermanfaat, seperti kasut ataupun bone china seperti hari ini ataupun tidak boleh? Walaupun banyak imam yang melarang perkara itu, tetapi ramai juga para imam yang membolehkan. Contoh boleh lihat nukilan al-Imam Ibn Qudamah dalam al-Mughni yang menyebut beberapa pendapat.
Jika kita semak pendapat yang membolehkan itu dipertahankan oleh beberapa tokoh ulama termasuk al-Imam al-Syaukani.
Sebenarnya, masalah istihalah babi ini masalah khilafiyyah. Ada yang membolehkan seperti Majlis Fatwa Eropah, al-Qaradawi, Persidangan Fekah Perubatan di Morocco 1997 dan lain-lain. Ada pula yang mengharamkan seperti Majma al-Fiqh al-Islami di Jeddah, Arab Saudi.
Bukan orang Islam nak disuruh ternak babi, tapi sarjana fekah membincangkan bahan yang berubah tapi asal-usulnya ada kaitan dengan babi.
Ini boleh difahami juga seperti rakyat muslim Singapore yang meminum new water iaitu air najis yang telah dirawat menjadi air bersih yang digunakan di Singapore sekarang. Bukan mereka nak minum najis, tetapi air itu asal bernajis namun telah dirawat dan dibersihkan.
Kita mengingatkan semua pihak, termasuk diri kita bahawa berceramah satu kebolehan yang lain, mungkin ia dibantu oleh kepetahan, jenaka dan lain-lain. Namun hendak membincangkan isu ilmu hendaklah berasaskan maklumat dan pengetahuan.
Sekali lagi, hal ini khilaf pendapat dalam kalangan ulama. Setiap orang membaca, meneliti dan mengikut apa yang dia yakin lebih diredhai Allah untuk dirinya. Fatwa ini dibincangkan oleh para sarjana Islam moden sebab bahan berkena kepada banyak produk yang wujud terutama mereka yang hidup di negara minoriti muslim. Sementara sifat Islam itu memudahkan umatnya yang dalam kesulitan. Kita juga perlu ingat hal ini berlaku apabila kita tidak menjadi pengeluar dan asyik jadi pengguna.
Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin
______________________________________________________________________________
*Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin adalah bekas Mufti Perlis.
*Tulisan ini dipetik daripada Facebook Dr Mohd Asri.
*Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI.
2 comments:
Aku seorang pembekal Melayu dan amat bersedih atas nasib peniaga melayu dinegara sendiri. Semua pasaraya menganak-tirikan pembekal melayu cuma kita harap kat Mydin saja membantu pembekal melayu. Nak minta pembiayaan pun bank sama juga. Peniaga melayu tidak akan mendapat pembiayaan semudah peniaga cina. Malah dengan bank milik kerajaan pun orang melayu dipaksa membayar komisyen kepada orang tengah cina supaya dapat kelulusan pembiayaan. UMNO dibawah Najib langsung tidak peduli nasib peniaga melayu sebab itulah kita lihat undi melayu kepada pembangkan kian meningkat. Sekurang-kurangnya Anwar lebih membela melayu berdasarkan sumbangan beliau semasa menjadi menteri.
Pincode T-Handle Plastic Double Edge Razor - Titanium Rod
This razor is nier titanium alloy compatible with all standard double edge razors, including the 8C, with titanium carabiners a standard standard titanium engine block size (1-6.0 inches), 2020 edge titanium and includes titanium bicycle a custom-made titanium
Post a Comment