Monday, January 5, 2015

PERINGATAN DAN KUTUKAN ALLAH DARI MUSIBAH BANJIR LUAR JANGKA

Saban hari rakyat telah didedah dan dikhabarkan dgn berita kemusnahan akibat banjir yg melanda dan kini sdg beransur2 surut. Mmg tidak dinafikan ia adalah fenomena Alam dan perubahan iklim. Namun,

TETAPI JGN JD JADI MANUSIA BODOH DAN TAMAK DEK KRN KHAZANAH NEGARA YG TERSIMPAN DAN DEMI WANG YG XHABIS NK DIKUMPUL HANCUR LULUH GUNUNG/BUKIT/HUTAN SIMPAN/HUTAN DARA ATAS NAMA PEMBALAKAN. SDGKAN ALLAH SUDAH BERI AMARAN JGN SESEKALI DIUBAH/DITARAH/DUGONDOLKAN HYTAN2 ITU KRN IA ADALAH AKAR2 PENGIKAT BUMI. AHLI TASSAUF ARIFF TTG INI KRN MRK BOLEH BERINTERAKSI SESAMA MRK KRN MRK JUGA MAKHLUK ALLAH.



YAB DS PM..SBG KHALIFAH MALAYSIA..SAYA MENGESYORKAN AGAR SARANAN DIBAWAH INI DIFIKIRKAN DAN DIAMBIL TINDAKAN DRASTIK DISELURUH NEGARA AGAR KEMUSNAHAN NI DPT DIBENDUNG DEMI GENERASI AKAN DATANG..ANTARANYA:-

1. Meminta semua Menteri Besar terlibat banjir spt Kelantan, Terengganu, Pahang, Peraj, Kedah, Johor dan Selangor. Minta mrk semua menghantar Laporan kpd Perdana Menteri sbgai Pe tadbir Urus Negara ttg kwsn dan keluasan pembalakan yg dilakukan di setiap Negeri..walaupun hak Negeri namun Undang2 Kanun Tanah Nsgara masih berperanan disini.


2. Ia wajar krn maklumat ini perlu akibat dan musibat yg mrk lskukan dan bencana banjir yg melampau terjadi yg mengorban byk nyawa dan hartabenda diseluruh negara. Kerajaan Persekutuan juga telah mengistiharkan lebih rm500 juta utk nembantu mangsa banjir dan kemungkinan mencecah lebih RM1billion.

3. Manusia yg bernama pengusaha pembalakan dan pimpinan negeri wajib bdrtanggungjwap dgn kemusnahan yg telah mrk lakukan dgn meluluskan kwsn balak dgn sesuka hati demi kroni dan rakan politik ataupun menggunakan anak syarikat kerajaan negeri bagi melulus dan msnghalalkan cara. Kerakusan ini mmg berlaku dibdberapa negeri..dan spt yg saya dpt mskluman yg xpasti lg bhw di Perak shj kwsn yg telah dilulusksn telah menjangkau lebih utk 5 tahun akan dtg.. Apapun YAB DS PM perlu mendapat kepastian drp Menteri2 Besar yg dinyatakan di atas ataupun drp Kementrian berkaitan utk mendapat kesahihan dan ketelusan sepenuhnya drp semua negeri2 tersebut.

4 Suruhanjaya Diraja wajib dan perlu ditubuhkan bg menyiasat dan mengenalpasti segala dan punca kejadian banjir yg luarbiasa dan kenapa sungai2 dan saliran sedia ada tidak dpt menampung air yg mendatang dan kenapa balak2 menjadi bertaburan dibawa arus.


5. Diatas musibah yg dahsyat ini dan memalukan Negara yg dikenal hebat diseluruh dunia ke 3..namun ia amat tidak dpt diterima oleh masyarakat antarabangsa ttg kerakusan manusia Malaysia mrnggondolkan bukit utk pembalakan.

6. Suruhanjaya wajib mengemukakan bukti dan laporan utk mensabitkan pengusaha pembalakan serta Menteri2 Besar yg telah meluluskan dan kelulusan yg menggusarkan spt berlaku di Perak, Kelantan, Terengganu, Pahang, Kedah,Selangor n Johor wajib di bawa kemuka pengadilan berdasarkan malapetaka buatan manusia sendiri. Contoh paling tragis..


A) Bagaimana nasib Taman Negara..hancur luluh..ianya mmg disebabjan pembalakan. Nyawa, hartabenda serta kemusnahan teruk alam sekitar n infrastruktur..jika nyawa manusia melayang serta binatang ternajan adakah adil hanya denda dikenakan? Ia juga spt jenayah membunuh. Hukuman nyawa jyga wajar diambil atau penjara seumur hidup selaras nilai berbilion yg perlu dibaiki dan pampasan.

B) Orang kampong dan rakyat yg tidak berdosa telah menjadi mangsa dek kerakusan kerja2 pembalakan dan kesan teruknya..rakyat kehilangan rumah, murid kekurangan bilik belajar serta ruang belajar yg selesa, Rumah2 hancur dan hanyut dibawa arus deras banjir. Sungai dan saliran tidak dapat berfungsi dengan baik dek kerana timbunan sampah sarap pembalakan yg telah dibawa arus dan menghalang kelajuan arus air keluar dan penampanan ini telah menyebabkan banjir besar berlaku.

c) Kemusnahan hartabenda spt rumah, kereta, peralatan letrik, serta lain2 perkakasan rumah hancur lebur dan yg tinggal adalah tanah liat yg berlumpur..bukankah kerja pembalakan ini telah menghancurkan kehidupan manusia dan kecerian alam?.


d) Adakah kita sanggup melihat pelaku dan pelulus pembalakan kita wajar biarkan shj... memandangkan derita rakyat yg begitu hebat dan hancur kerukunan rumahtangga? Mungkin bila kita melihat gambar2 dibawah ini akan menjadikan anda sendiri terfana dan sedih serta sakit hati jika pelaku dan pelulus projek balak ini dibiarkan terlepas begitu shj. Se elok2nya sipelulus projek balak berundur diri dgn hormat dan penuh rasa tanggungjawab dgn kecacatan kelulusan yg anda buat dgn tragedi Banjir Besar ini. Seumpama Kepten Feery yg karam di lautan Korea baru2 ini.. Kepten Kapal telah mengambil rasa kebertanggungjawaban dgn meletakkan jawatan..krn jika tidak akan lebih ramai rakyat yg menderita dek kerana kebodohan dan ketamakan didalam meluluskan pembalakan negeri2.


Kekesadaran dari semua pihak WAJIB ditagih..agar perkara seburuk ini tidak akan berulang dlm lipatan Sejarah Malaysia kemudian hari.

No comments: