Tazkirah Hari Guru -
Jumaat 16/5/2014/16hb. Rejab, 1435
Pembentukan
Genarasi Y Yang Wajar di Gilap Demi masa Depan Rakyat dan Negara.
Menyedari
kepentingan menuntut Ilmu dengan berguru, maka perkara-perkara berikut perlu
diberikan perhatian sebagai kesimpulan “ Thema Hari Guru, GURU PENCETUS
KREATIVITI PENJANA INOVASI ” hari ini
untuk Mendapatkan Satu Generasi Y yang terbaik untuk masa depan Umat
Melayu dan Islam keseluruhannya, ditanah air Merdeka – Persekutuan Tanah
Melayu- The Federation of Malay States. Perkara penting dan Utama adalah ;-
Pertama : Ilmu Menjadi
Penyuluh Kepada Iman dan Taqwa;
Kedua : Profession Keguruan Menuntut Kesabaran dan
Keikhlasan mendepani Cabaran dan Karenah
Nasa kini;
Ketiga : Rasulullah SAW merupakan Qudwah terbaik sebagai Pendidik
yang Patut di contohi;
Keempat : Kerjasama di
Antara Semua Pihak samada Pihak Kerajaan, Pihak Sekolah, Guru, ibu bapa dan
Masyarakat Seluruhnya Perlu digembeling Seiring Matlamat Melahirkan Umat Yang
Seimbang Jasmani dan Rohani; dan
Kelima : Hubungan di Antara Guru dan Murid Mestilah di Bena Atas
Rasa Hormat dan Kasih Sayang Untuk Mendapat Keberkatan dan Keredhaan Allah SWT.
Muslimin dan Muslimat
di seluruh Tanah Melayu, Yang di Rahmati Allah SWT.
Sempena Hari Guru hari ini 16/5/2014
bersamaan 15hb. Rebaj, 1435, marilah sama-sama kita bertaqwa kepada Allah
dengan sebenar-benar Taqwa sejajar dengan sumpah serta Iktiqad kita kepada
Allah untuk kita melaksanakan segala perintahnya dan meninggalkan segala
larangannya, mudah-mudahan kita berbahagia di dunia dan di akhirat.
Muslimin dan Muslimat sekelian,
merujuk kepada lima [ 5 ] intipati di atas, rasionalnya Menuntut Ilmu adalah
merupakan satu tuntutan Agama. Ia memerlukan komitment dan kesungguhan untuk
mendapatkannya. Maka Ilmu dan Guru mempunyai hubungkait yang sangat rapat.
Islam juga telah meletakkan darjat yang tinggi kepada orang yang berilmu, seperti
firman Allah SWT yang bermaksud:-
“ALLAH AKAN MENINGGIKAN
ORANG-ORANG YANG BERIMAN DIANTARA KAMU DAN ORANG-ORANG YANG DIBERI ILMU
PENGETAHUAN BEBERAPA DARJAT, DAN ALLAH MAHA MENGETAHUI APA YANG KAMU KERJAKAN”
Sambutan Hari Guru dan Pembentukan
Generasi Y yang diperlukan untuk Negara adalah digerakkan oleh Kaum Guru di
seluruh Negara. Syabas dan Tahniah diucapkan kepada Guru-Guru di Seluruh Tanah
Melayu serta Sabah & Serawak.
Dengan berthemakan “ Guru Pencetus
Kreativiti Penjana Inovasi ”, yakni Guru memainkan peranan sebagai
penggerak agen perubahan yang sentiasa kreatif dan innovative, mempunyai
keterampilan yang tinggi. Sentiasa membudayakan innovasi dalam Gelombang
transformasi pendidikan bagi melahirkan generasi muda yang bersedia mencapai
kecemerlangan didalam kehidupan.
Warga pendidik berkeupayaan
menyediakan peluang kepada murid bagi mendapatkan pengalaman pembelajaran yang
lebih bermakna, kreativiti yang mempu meningkatkan kemahiran murid dalam
mendepani persekitaran kehidupan sebenar.
MASA DEPAN DAN CABARAN-CABARAN YANG PARA GURU HADAPI
1.
Dewasa ini semua pihak menyedari
bahawa kerjaya sebagai Guru merupakan tugas yang penuh mencabar. Antaranya ,
adalah kekangan masa, ancaman gejala social serta berhadapan dengan kerenah
pelbagai pihak termasuklah ibubapa yang berkedudukan tinggi serta kaya.
Mereka menjadikan anak-anak mereka sebagai Raja dan tidak boleh di sentuh malah
di usik dengan berbagai kata-kata sindiran dan nasihat. Bagi mereka anaknya
sahaja yang cerdik dan betul. Hakikatnya tugas Guru sejak dahulu sehinggalah
kini sentiasa dipenuhi UJIAN dan DUGAAN serta WORKLOAD yang membebankan.
Guru juga berhadapan
dengan cabaran mendidik murid yang pelbagai ragam dan kerenah. Murid-murid pada
hari ini begitu terdedah dengan bermacam
anasir luar seperti hiburan yang melampau dari barat dan sebagainya. Terdapat
juga murid yang terpengaruh dan terikut-ikut budaya asing spt hedonism iaitu
budaya berhibur secara melampau, sex bebas, arak, lesbian, gay, dadah, gian
ubat batuk, hidu gam dsbnya.. Kegawatan budaya ikut-ikutan ini bertambah buruk
dgn dunia tanpa sempadan,.. fb, twitter, intergram dll. Budaya tersebutlah yang
menghambat guru-guru didalam proses mendidik murid2 dan kekadang berhadapan
dengan kesukaran dan memerlukan masa yang panjang… Yang lebih parah lagi
apabila rasa hormat kepada guru sudah semakin terhakis di kalangan murid-murid
sebegini.
2.
Guru juga dalam masa yang sama
menghadapi delima dan terpaksa berhadapan dengan sebilangan kaum Ibu dan bapa
murid2 dari kalangan elit yang berkedudukan, dan mereka yang panyai “wang” yang menjadikan Guru2 ini
hanya sebagai hamba utk mendidik anak2 mereka sahaja. Mereka asyik menyebelahi
anak2 mereka bila berlaku sesuatu kesalahan yang dilakukan oleh murid2 ini.
Seharusnya ibubapa meyedari bahawa merekalah yang memainkan peranan utama untuk
mendidik anak2 mereka dan guru hanya mendidik semasa diwaktu persekolahan.
Guru2 tugasnya adalah pelengkap kepada proses pembelajaran yang murid wajar
dapati sewaktu sessi persekolahan. Bila ibubapa menaruh lebih peranan dan
mendekati anak2nya secara kasih-sayang maka anak2 ini akan menjadi lebih
berterima kasih dan lebih sopan serta santun… Sabda Nabi Muhammad SAW :-
“
Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah Islam, maka ibubapanya lah yang
mendidik anaknya untuk menjadi seperti Yahudi mahupun Nasrani atau pun Majusi ”
3.
Masyarakat Tanah Melayu perlu
memainkan peranan dengan meletakkan GURU ditempat yang selayaknya. Ikon dan
ikutan anak-anak hari ini juga perlu diperhatikan dan diperhalusi agar tidak
tersasar hingga meletakkan mereka yg tidak sepatutnya menjadi ikutan. Guru jua adalah agen perubah masyarakat yang
terus istiqomah menyambung tradisi penyampai ilmu yang ditinggalkan oleh Baginda
Rasullullah SAW, iaitu sebaik2 guru yang patut dicontohi seperti Firman Allah
dlm Surah Al Jumuah ayat 2, iaitu :-
“
Dialah yg telah mengutuskan dalam
kalangan orang-orang Arab yang Ummiyyin, seorang Rasul [ Nabi Muhammad SAW ]
dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kpd mereka ayat-ayat Allah [ yg
membuktikan keEsaan Allah dan kekuasaannya] dan membersihkan mereka [dari
Iktiqad yg sesat] serta mengajar mereka Kitab Allah [ Al Quran ] dan Hikmah
[pengetahuan yang mendalam mengenai hokum-hukum syarak ] Dan sesungguhnya
mereka sebelum [kedatangan Nabi Muhammad] itu adalah dalam kesesatan yang
nyata”
4.
Sejarah telah menjelaskan kepada kita
Umat Muhammad, bahawa didikan Rasullullah SAW telah melahirkan sahabat-sahabat
hebat seperti.. Saidina Abu Bakar, Saidina Omar Al Khattab, Saidina Othman bin
Affan serta Saidina Ali bin Abi Talib., serta sahabat2 lain lagi yang juga
punayi sifat keimanan yang kukuh dan ampuh. Sejarah juga telah melakarkan
lahirnya ulama-ulama besar seperti Imam Shafie da Imam Al Ghazali adalah hasil
tarbiah dan didikan seorang yang bernama GURU.
5.
Lipatan Sejarah juga memaparkan kepada
kita tentang kehebatan Sultan Muhammad Al-Fated yang disebut dalam hadith
shahih Nabi SAW, yang maksudnya :-
“ Akan dibebaskan Kota Konstantinopel
itu, maka sebaik-baik raja, itulah rajanya dan sebaik-baiktentera itulah
tenteranya” – Riwayat Imam Ahmad.
6.
Kota konstantinopel akhirnya dapat
ditawan oleh Seorang Raja semuda 21 tahun hasil didikan dan asuhan ulama
tersohor yang menjadi murabbi beliau. Melalui ini, masyarakat perlu berfikir,
peri pentingnya kewujudan “GURU” dalam kehidupan Komunit seharian. Terdapat
pepatah Arab tua yang menyatakan “ Tugas seorang guru itu hamper-hampir menyamai tugas seorang
Rasul”
PenPenutup dan Kesimpulannya.
Dikala
kita melihat betapa masyarakat generasi kini semakin lama semakin terpesong
dari akhlak dan budaya Islam. Sebahagian murid sudah tidak melihat GURU sebagai
individu yang patut dihormati, bahklan segelintar dalam kalangan mereka berani
mengherdik, mengugut bahkan memukul guru. Keadaan sedemikian adalah disebabkan
kurangnya keberkatan Ilmu yang yang diperolehi oleh murid, sedangkan mereka
saban hari didedahkan dengan Ilmu Agama dan akhlak.
Inilah
dia suatu bentuk kekuatan hasil daripada keberkatan Ilmu yang dikecapi oleh
mereka. Keberkhatan Ilmu ini terhasil daripada adabnya seorang murid terhadap
gurunya, diantaranya ialah dengan cara melihat gurunya itu dengan pandangan
hormat serta memuliakan.
Untuk
mencapai matlamat kependidikan di Tanah Melayu agar sesuai untuk melahirkan
Generasi yang beradap, bersopan serta berintegriti beberapa perkara ini wajar
Kementerian Pendidikan & Pelajaran mengambil inisiatif yang perlu dan
strategic seperti:-
1. 1. . Kurangnya Pengetahuan Tentang Sejarah
Negera Sendiri menjadikan mereka alpha dan hilang jatidiri. Kementerian
Pendidikan & Pelajaran WAJIB memasukkan dalam kurikulum semula pelajaran
Sejarah ini.
2. 2. Mata Pelajaran Agama dan Sivik bagi
yang bukan Islam, bukan sekadar sambil lewa. Mata Pelajaran ini sewajarnya
menjadi satu Mata Pelajaran Wajib, kerana ia akan menjadikan murid mentelaah pelajaran
tersebut sewajar demi pembelajaran dan peperiksaan dan akhirnya mereka faham
apa itu Agama serta pendisiplinan diri untuk membawa diri hidup bermasyarakat,
dengan penuh sifat tanggungjawab, amanah serta bersih perilaku dalam kehidupan
mereka, waima dari Bangsa dan Agama pun mereka datang.
3. 3. Kementerian Pendidikan & Pelajaran
serta Nazir2 di Daerah2 perlu lebih peka akan keperluan GURU2 di
Sekolah-Sekolah Berasrama Penuh dan Berprestasi Tinggi ini, saya melihat GURU
disekolah2 berkenaan terlampau dibebani dengan tanggungjawab yang besar dan melampau
dan tidak balance diantara satu guru dgn guru yang lain… Terdapat Mata
Pelajaran yang penting tidak punyai Guru yang secukupnya kerana pencen ataupun
cuti bersalin.. Kenapa pihak Pengetua dan Nazir tidak melihat ini sebagai focus
utama untuk diselesaikan?.. Bukan sahaj tugas mengajar perlu dilakukan malah
berbagai ko-kurikulum pun masih diberikan tugas kpd seorang guru.. dimana
silapnya tidorkah Pengetua ataupun Nazir di Pejabat Pelajaran Negeri dan Derah?
Jangan kita cakap mahukan keputusan yang terbaik jika Pegawai2 Kanan tidak
ambil peka terhadap beban ini. Ingat, kita makan gaji biarlah secara bersih,
ikhlas dan halal.. tanggungjawab wajar dilakukan secara bersama dan saksama.
5. 5. Kenapa Sekolah Berprestasi Tinggi ini
tidak mencapai peratus markah yang sewajarnya didalam Peperiksaan penting
seperti PMR dan SPM, jika dibandingkan dengan Sekolah2 biasa terutamanya
Sekolah Jenis2 Kebangsaan Cina.. walaupun peratusan mereka tidak 100% tetapi
mereka mendapat ramai yang A+++ disetiap mata2 pelajaran penting, seperti
Matemati, Sains, Fizik, Kimia, Biology, Perakaunan dll.. kenapa? Kenapa Pejabat
Pendidikan Negeri tidak mengambil inisiatif dalam perkara sebegini?.
6. 6. Apa pun jawapan di atas.. satu sahaja
penyelamat kepada Generasi Melayu dan Islam di Tanah Melayu serta Generasi Y
nya sentiasa terjamin, adalah meletakkan ISLAM dihadapan dalam Sistem
Pembelajaran kita, bukan ditengah2 mahupun di belakang.. Ingat tulisan diatas
bagaimana Rasullullah mendidik Budaya Islam menjadi Budaya Terhebat? Ulama nya
mendidik Seorang Raja yang akhirnya menumbangkan Kota Konstantinopel ? Itulah
budaya dan pembelajaran Islam yang Syumul.
Mari kita kea rah itu. PM Najib juga WAJIB membawa Kepimpinannya kearah Islam sejati yang mendapat keredhaan
oleh Allah… bukan keredhaan manusia.- Wallahuaklam.
No comments:
Post a Comment