Monday, November 11, 2013

UMNO - UNTUNG MELAYU NEGARA ORANG

BANGSA  MELAYU KENA PILIH, MAHU YANG MANA ?
UNTUNG MELAYU NEGARA ORANG = UMNO ATAU
KEKUATAN DAN KESEPAKATAN
 UNITED MALAYS NATIONAL ORGANIZATION = UMNO

i ]  DIMANAKAH SALAH DAN SILAPNYA KEPIMPINAN MELAYU YANG LALU ?
ii ] ADAKAH DI KEPIMPINANNYA ? ATAU DI WARGA MELAYU NYA KAH ?

Salam untuk semua. Sebelum saya meneruskan tinta ini saya mohon maaf jika tulisan ini amat pedih dirasai kpd mrk yg secara langsung dan tidak langsung kena tempias terhadap perkara yg diutarakan. Saya berani bercakap sedemikian krn saya tidak punyai sebarang kepentingan dgn politik kerajaan dan juga imbuhan projek kerajaan. Saya menulis kerana wajar sama-sama kita buka minda dan mentaliti kepala kita ini kemana arah tuju Bangsaku Melayu didalam Negara Tanah Melayu.. Tanah Melayu bukan Malaysia... itu ertikata sebenar...Tulisan sebegini tidak berani mrk tulis jika ada alasan ada udang bawah bihun!. Sesuatu yang hak, walau pahit sewajarnya kita utarakan agar Bangsa Melayu tidak terus terkubur dan dihina tanpa pembelaan.

Sewajarnya anak-anak Bangsa Melayu yang sudah berjaya di dalam pelajaran dan menjawat jawatan tinggi samada di dalam Kerajaan, di Syarikat GLC, mahupun swasta, WAJAR mempunyai sifat jatidiri terhadap Agama Bangsa dan Tanahair. Cuba kita Tanya, siapa yang akan berbuat sedemikian jika anda yang tidak melakukannya. Relakah kita melihat Agama, Bangsa dan Tanahair terus-terusan dicerca-nista oleh golongan yahudi& Nasrani dan kuncu-kuncunya… kafir harbi… spt di facebook ketika ini…

Balaslah budi Kerajaan UMNO, yang dari dulu hingga kini tidak putus2 membantu anda semua ketika alam persekolahan hinggalah menjawat jawatan. Ingat dek kerana dengan bantuan persekolahan itulah, KITA jadi manusia bukan haiwan. Manusia yg tahu dan rasa rendah diri, sayang, kasih, cinta dan berkorban nyawa demi perjuangan Aliff Baa Taa = Agama, Bangsa dan Tanah Air. Dengan ikrar ini marilah kita sama2 menabur bakti kpd Negara yg memberikan ruang pelajaran percuma dari peringkat rendah hingga ke Universiti. Walaupun kekadang ia berbentuk biasiswa/pinjaman, TAPI hakikatnya harapan ayahibu dan negara dapat kita penuhi.... Syukur Alhamdullillah

Kita sudah merdeka lebih dari 55 tahun.... Cuba kita pandang sekeliling alam bumi Tanah Melayu... dimana status makhluk bernama Melayu ini hidup, adakah menjadi Tuan Sebenar atau Merempat di Negara Sendiri? Apa makna UMNO?  = Untung Melayu Negara Orang!, ini pengertian sekarang atau mari kita pakat ramai2 jadikan UMNO = United Malays National Organization = Kesepakatan Melayu didalam menentukan hala tuju pemerintahan negara dan mempertahankan negara, waima jika perlu mengorbankan nyawa sekalipun. Kita jangan lupa dengan kelalaian kita hari ini, akan  menjerumuskan anak-anak cucu kita ke lembah kehinaan dan dihina-nista oleh kaum yang bergelar awalnya pendatang!.

Kenapa Tanah Melayu dan Orang Malayu jadi seperti yang kita lihat sekarang……….selepas Tunku Abdul Rahman, 4 Perdana Menteri telah Tanah Melayu warisi, iaitu… Tun Abdul Razak, Tun Hussain Onn, Tun Mahathir Mohamad, Tun Abdullah Badawi, dan sekarang tinggal Dato Seri Najib yang meneruskan legasi dan amanah kepimpinan Tanah Melayu untuk terus dicorak ke arah mana dan meletakkan kaum Melayu dan Bumiputra di sisi mana? Inilah persoalan yg wajar di jawap dengan ikhlas oleh semua kepimpinan dan Para Perwakilan UMNO kali ini di PWTC dalam majlis PERHIMPUNAN AGUNG UMNO, pada 2hb – 7hb. Dec, 2013 nanti.

Mari kita kupas isu ini kenapa dan mengapa ia terjadi sedemikian mengikut 5 perspektif utama:-
i.             Perspektif Sejarah
ii.           Perspektif Politik
iii.          Perspektif Ekonomi
iv.          Perspektif Sosial, dan
v.            Perspektif Luaran & Pengaruh Antarabangsa.

i.                     Perspektif Sejarah.

Sejarah Tanah Melayu [ mari kita ambil selepas Kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka tahun 1511 ], sesungguhnya Tanah Melayu mempunyai sejarahnya yang tersendiri dan unik. Ini kerana ia tercatit dalam Sejarah Dunia, bahawa Kaum Melayu juga mempunyai sejarah ketemadunan yang hebat seperti Kehebatan Kesultanan Melayu Melaka yang begitu ampuh dan terkenal dizamanya sehingga boleh menyaingi kerajan-kerajaan lain di Asia Tenggara ini waktu itu.
Srivijaya (Kurun-7 hingga kurun-14)
Kedah Tua
Kemunculan Kesultanan Islam
Kesultanan Brunei (Kurun-15–sekarang)
Kesultanan Kedah (1136–sekarang)
Kesultanan Melaka (1402–1511)
Kesultanan Sulu (1450–1899)
Kesultanan Johor (1528–sekarang)
Era Penjajahan Barat
Perjanjian Inggeris-Belanda 1824
Perjanjian Burney (1826)
Penempatan Selat (1826-1946)
Perang Kelang (1867-1874)
Perjanjian Pangkor 1874
Negeri-negeri Melayu Bersekutu (1895-1946)
Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu (abad ke-19 -1946)
Perjanjian Inggeris-Siam 1909
Pertempuran Pulau Pinang (1914)
Perang Tanah Melayu (1941-1942)
Pembunuhan beramai-ramai di Parit Sulong (1942)
Perang Singapura (1942)
Syburi (1942-1945)
Kawat Kematian Sandakan (1945)
Penjajahan Jepun di Tanah Melayu
Peralihan Malaysia
Malayan Union (1946-1948)
Persekutuan Tanah Melayu (1948-1963)
Darurat Tanah Melayu (1948-1960)
Peristiwa Bukit Kepong (1950)
Rundingan Baling (1955)
Malaysia selepas Merdeka
Konfrontasi Indonesia-Malaysia (1962-1966)
Pemberontakan Brunei (1962-1966)
Rusuhan Kaum 1964 (1964)
Pemisahan Singapura (1965)
Peristiwa 13 Mei (1969)
Dasar Ekonomi Baru (1971-1990)
Peristiwa Memali 1985 (1985)
Operasi Lalang (1987)
Krisis Perlembagaan Malaysia 1988 (1987-88)
Krisis Kewangan Asia (1997-98)
Al-Ma'unah (2000)
Perhimpunan Bersih (2007)
Perhimpunan Bersih (2011)
Perhimpunan Bersih (2012)
Pencerobohan Lahad Datu (2013)
Sejarah Awal
Sejarah awal Malaysia bermula dengan kewujudan manusia awal berusia 40,000 tahun yang ditemui di Kompleks Gua Mulu dan kompleks gua niah, Sarawak. Secara dasarnya sejarah negara ini telah melalui empat zaman utama sejarah manusia iaitu Prasejarah, Proto Sejarah, Zaman Pertengahan dan Zaman Kolonial.
Semenanjung Melayu berubah menjadi pusat perdagangan Asia Tenggara apabila China dan India memulakan perdagangan mereka melalui pelabuhan di Selat Melaka. Penemuan beberapa tapak arkeologi Zaman Proto Sejarah membuktikan wujud petempatan pesisiran pantai seawal abad ke-2 Masihi lagi. Ia membawa kepada kemunculan kerajaan awal sebelum abad ke-10 adalah merupakan penemepatan pesisir pantai dan pelabuhan kecil. Ini termasuk Langkasuka dan Lembah Bujang di Kedah, Beruas dan Gangga Negara di Perak, dan Pan Pan di Kelantan. Pada awal abad ke-15, Kesultanan Melaka wujud dan kemakmuran ekonominya telah menarik minat penakluk daripada Portugis pada tahun 1511 diikuti oleh Belanda dan Britain untuk mewujudkan penempatan atau koloni di Selat Melaka.
Manakala di Borneo pula, kewujudan kerajaan purba Marudu sebelum abad ke-13 Masehi dan Santubung lebih awal lagi membuktikan telah wujud entiti politik yang mendahului kewujudan Kesultanan Brunei dan kesultanan Sulu.

Zaman Penjajahan.
Penempatan terawal British di Malaysia bermula dengan pendudukan Pulau Balambangan pada tahun 1769 hasil dari perjanjian dengan Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu. Manakala penempatan Selat Koloni DiRaja Britain diwujudkan pada 1826, dan Britain sedikit demi sedikit menyebarkan pengaruh dan kawalannya ke atas seluruh semenanjung. Penempatan Selat termasuk Pulau Pinang, Singapuradan Melaka. Pada 1867, Inggeris menjadi semakin agresif dan mula mendapatkan negeri negeri Melayu yang lain. Disebabkan perang saudara, gangguan persatuan sulit Cina, Britain telah dipilih untuk menyelesaikan masalah masalah penduduk Negeri Selat. Akhirnya, Perjanjian Pangkor ditandatangani yang mengakibatkan perluasan kuasa Britain ke negeri negeri Melayu (iaitu Perak,Pahang, Selangor dan Negeri Sembilan yang dikenali juga Negeri-negeri Bersekutu). Negeri-negeri lain yang dikenali sebagai Negeri-Negeri Tidak Bersekutu ialah Perlis, Kedah, Kelantan, dan Terengganu yang berada di bawah kuasa Thai.
Di Borneo pula, Borneo Utara yang dahulunya berada di bawah pemerintahan Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu sekarang Sabah) telah berada dibawah pajakan Syarikat Berpiagam Borneo Utara British pada tahun 1881 sehingga 1946 apabila ia ditabalkan sebagai Koloni Diraja British. Manakala Sarawak menjadi milik keluarga Brooke sebelum dari itu.
Akibat penaklukan Jepun pada Perang Dunia II dan kebangkitan komunis, kesedaran untuk merdeka semakin menyerlah dan kuat. Perkara ini amat dikhuatir oleh British khususnya dalam menjaga kepentingannya dan masyarakat imigran. justeru British mewujudkan Malayan Union, masyarakat Melayu bangun menentang dan mahukan sistem yang pro-melayu, menolak kemasukan Singapura dan mahukan sistem kewarganegaraan tunggal (berbanding dwiwarganegara, yang membolehkan kaum pendatang mendapat status warganegara Malaya dan negara asal mereka). Kemerdekaan untuk semenanjung diperolehi pada 1957 di bawah nama Persekutuan Malaya, tanpa Singapura.

Penubuhan Malaysia [ Tanah Melayu ]

Persekutuan yang baru diwujudkan di bawah nama Malaysia pada 16 September 1963 melalui penyatuan Persekutuan Malaya, Singapura, Borneo Utara (kemudian dinamakan Sabah) dan Sarawak. Kesultanan Brunei yang pada mulanya menyatakan hasrat untuk menyertai Malaysia menarik diri akibat tentangan sebahagian masyarakat Brunei. Pada awal penubuhan Malaysia, banyak perkara berlaku misalnya cubaan Indonesia menakluk Malaysia, dan tuntutan oleh Filipina terhadap Sabah. Selain daripada itu, pada 1965, Singapura menarik diri daripada Malaysia dan berlakunya rusuhan kaum pada 1969.

Sejarah Kemerdekaan
The voices calling for independence have long been heard. Unfortunately after Japanese surrender on 15 August 1945 after the bombings of Hiroshima and Nagasaki, British colonialists came to the Malay Peninsular with the intention of turning it into a colony.
In the Malay Peninsular, the official power hand over from the Japanese to the British was sanctioned on 22 February 1946 in Victoria Institution, Kuala Lumpur. The British had introduced the Malayan Union that offers equal rights in terms of citizenship issues to all residents without considering race and loyalty to the country.
The election of Tunku Abdul Rahman Putra in taking after Dato’ Onn Jaafar who has resigned as the Yang Dipertua of Umno on 26 August 1951 clearly lead to a new era for the fight for independence.
It was soon clear that Malayan Union brought forth deprivation and ostracizing the rights of the Malays and indigenous bumiputra as the original settlers of the country, as well as affecting the institution and functions of the Malay rulers. Thus the British’s initiation of the Malayan Union received great oppositions from the Malays as well as from the Council of Rulers. Datuk Onn gathered 200 Malay representatives from the Pan-Malayan Malay Congress on 1 – 4 March 1946 at the Sultan Sulaiman Club, Kuala Lumpur. A committee made of delegates such as Dato Onn Jaafar, Dato Panglima Bukit Gantang, Dato Nik Ahmad Kamil, Dato Hamzah Abdullah and En. Zainal Abidin (Za’ba) was created. 
The congress soon agreed with the decision to form an organisation named United Malays National Organisation (UMNO) or Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR) which will be presented in the future congress. In the 3rd Pan-Malayan Malay Congress held in Johor Bharu, Dato’ Onn Jaafar soon announced the formation of UMNO on 11 May 1946. The purpose of the formation is to path the way for Malaya’s independence and sovereignty, to develop and preserve the rights of the Malays and Malayans, to safeguard and defend the religion and traditions of the Malays as well as the position of the sovereignty of the Malay rulers. 
Their opposition succeeded in altering the Malayan Union to the Federal Agreement which was signed by the appointed Malay rulers on 21 January 1948 in returning the Malaya Peninsular to the Malays; the sovereignty of the rulers, preserved rights of the Malays as well as citizenship. The struggle of the Malays succeeded in forming the Federation of Malaya which consisted of 9 Malay states which are Selangor, Perak, Kedah, Perlis, Negeri Sembilan, Johor, Pahang, Terengganu, Kelantan, and the Straits Settlements of Pulau Pinang and Malacca. It is lead by a British High Commissioner who has executive power and is assisted and advised by the Majlis Mesyuarat Kerja Persekutuan and the Majlis Mesyuarat Undangan Persekutuan.


The position of the Council of Rulers was given a better status including acting out the duty of advising the High Commissioner regarding the underlying principles of the Federation of Malaya. The position of Resident was replaced by a Menteri Besar. While the prerequisites for citizenship was tightened through enforced laws and neutralized through application.

A step is closer for the Malays to move forward in full unity to achieve independence for Malaya. UMNO was guided by many great leaders such as Datuk Onn Jaafar, Tun Abdul Razak, Ghaffar Baba, Dr. Ismail, Aziz Ishak, Sardon Jubir and others who path the way towards independence. The election of Tunku Abdul Rahman Putra in taking after Dato’ Onn Jaafar who has resigned as the Yang Dipertua of Umno on 26 August 1951 clearly lead to a new era for the fight for independence.

The struggle of the Malays which had begun for a century since the fall of the Malacca Sultanate saw the Malay people and the state monarchs or local leaders relentlessly trying to restore the dignity of their race and country.  Their oppositions first began in guerrilla warfare which were instigated by former members of the Malacca Sultanate (1511) and Johor Sultanate, Raja Haji (1782), Dol Said (1831), Datuk Maharaja Lela, Datuk Sagor (1875), Datuk Bahaman, Mat Kilau (1891), Tok Janggut (1914), Haji Abdul Rahman Limbong (1928), Datu Mat Salleh (1894), Sharif Mashahor (1860),
Rentap(1853)and others.

Another form of resistance by the Malays in the pursuit of independence in the early 1900s were initiated by religious groups such as Syed Syeikh al-Hadi, Syeikh Tahir Jalaluddin, Hizbul Muslimin movement, Gunung Semanggol religious centre, followed by Syeikh Abdullah Fahim, a religious teacher in Kepala Batas in the 1930s as well as Malay teachers particularly from Sultan Idris Training College.

The struggle that follows took a new form through the pen and ink. Who comprises of Malay novelists, story writers, poets and reporters particularly from Utusan Melayu that gave much exposure regarding the fight for freedom from colonialists. Among its pioneers were Zainal Abidin Ahmad (Za’ba), A. Rahim Kajai, Ibrahim Yaakob, Ishak Haji Mohamad, Ahmad Boestamam, Usman Awang, Shahnon Ahmad and many more with some becoming fugitives from the British as well as thrown in jail. Indeed when we track over the roots of the fight for independence, it is apparent that it was path with sweat, blood and tears.

Ulasan:

Perspektif Sejarah diatas membawa pengertian kepada kita bagaimana nenek-moyang kita yang berjuang bermati-matian untuk mempertahankan Negara yang berpaksikan Agama Islam Sejagat. Daripada urutan Sejarah itu juga kita dapat mempelajari dan dimengertikan akan sepak-terjang bangsa penjajah dan pendatang [kerana pendatang telah membantu dan mengkayakan British dalam mengekploitasikan ekonomi Negara berupa hasil mahsul seperti bijih timah, rempah-ratus serta pembalakan termasuklah mineral2 lain yang berharga masuk ke kantung mereka bersama ] Adalah tidak heran, jika dimasa Tunku Abdul Rahman dan orang Melayu sibuk mencari duit tambang untuk ke London,.. Tun Tan Siew Sin telah awal lagi bertemu Queen Elizabeth dan menyarankan kehendak Kaum Cina yang tidak mahu dihantar pulang ke China dan meminta Queen Elizabeth meletakkan syarat “Penerimaan Kewarganegaraan” semua kaum Cina sebagai rakyat Tanah Melayu, sebagai asas Kemerdekaan!.

Oleh itu adalah diperakui bahawa urutan dari perancangan pecah dan perintah yang dilakukan oleh British serta Tauke2 Cina – spt Ghee Hin an Hai San [kongsi gelap] yang mengepalai ekonomi kaum cina di Malaysia telah membuat berbagai rancangan sulit dgn mempergunakan Raja-raja Melayu yang akhirnya telah mengasingkan jurang kekayaan ekonomi Negara mengikut kehendak mereka hingga ke saat ini

British dan tauke2 Cina telah berjaya mengasingkan kependudukan Orang Melayu dan dipusatkan sahaja di kampong tanpa pembelaan nikmat pembangunan. Kampong2 Melayu ditinggalkan tanpa adanya pembangunan infrastruktur, sebaliknya membangunkan Bandar-Bandar besar seperti Ipoh, Taiping, Batu Gajah dan lain2 semata-mata ditempat yg boleh mereka keluarkan hasil mahsul Negara. Kegiatan mereka merompak hasil mahsul itulah yang menyebabkan jurang perbezaan ekonomi Melayu dan Cina amat2 ketara sehingga kini.

Kesedaran Bangsa Melayu dan pemimpinnya mula  berkembang pesat setelah lahirnya beberapa cendikiawan Nasionalist Melayu yang merasakan bahawa Kaum Melayu perlu dibela dan diletakkan semula mereka ini ditempatnya, sebagai Bangsa Peribumi di Tanah Melayu yang berdaulat.

Rentetan itulah Kerajaan Perikatan ketika itu telah mengolah berbagai dasar semata-mata untuk memperjuangkan nasib bangsa Melayu yang dipinggirkan oleh Pemerintahan British dan juga Tauke2 Cina ini. Dasar-dasar seperti :

            a ]        Dasar Pelajaran Negara,
            b ]        Dasar Ekonomi Baru [ DEB ]
            c ]        serta lain-lain dasar telah diperkenalkan.

ii.                   Perspektif Politik

Saya tidak mahu ulas panjang lebar tentang perspektif politik Tanah Melayu, kerana salur galur politik Tanah Melayu telah banyak di perkatakan serta boleh dibaca melalui urutan Sejarah Tanah Melayu yang telah dinyatakan diatas. Sewajarnya UMNO terus di perkasa dan didewasakan agar terus memimpin Negara dan membawa Negara ke arah yang lebih produktif, maju dan cemerlang.
UMNO wajar menjadi teras parti politik orang Melayu kerana kesinambungan kepimpinan dan hala tuju Negara yang di adun dengan begitu baik selama ini. Namun, ia juga tidak terlepas dari “check & balance” agar kepimpinannya tidak alpa dari landasan asal penubuhan dan antipasti perjuangan sejagat yang sentiasa berlandaskan Agama, Bangsa dan Tanahair.

Parti Politik mana yang tiada cacat cela, penambaikkan dan pemerkasaan wajar berterusan agar UMNO terus relevan. UMNO wajar berbangga hanya UMNO lah satu-satunya parti politik yang ada di dunia ini,  yang masih bertahan dan terus memerintah Negara sejak lebih 56 tahun kita merdeka. Kenapa UMNO boleh bertahan sebegitu lama? Jawapannya, kerana ia di pimpin dan memerintah Negara dengan cukup baik dan tidak meminggirkan semua kaum pendatang daripada arena politik dan ekonomi Negara.

Namun, Kaum Pendatang telah lupa diri atas kebaikan, ketelusan serta kelangsungan tolak ansur yang telah diberi dan dibajai selama ini oleh orang2 Melayu. Tolak ansur kaum Melayu dalam segala hal telah dibalas dgn tuba/racun. Ia jelas digambar didalam PRU 13 yang lalu…. Dimana undi kaum Cina? Adakah pada Kerajaan atau kepada Kaum Chauvanist mereka DAP ?


Sejarah telah mencemarkan kelembutan dan tolak ansur kaum Melayu selama ini dan ia wajar diberikan pengajarann. Saya seru Bangsa Melayu dan Islam agar memboikot terus barangan buatan orang2 Cina, agar mereka sedar bahawa selain kuasa politik, Bangsa Melayu masih mempunyai kuasa “beli”. Masyarakat Melayu rata-rata adalah kaum pengguna tegar. Jadi,  saya merayu agar Kaum Melayu menghentikan pembelian barangan buatan/hasil produk mereka di pasaran. Pilih dan beli hanya produk2 yang dikeluarkan oleh Bangsa Melayu dan juga India Muslim.

Tindakan ini wajar dilakukan dan dilaksanakan oleh semua Bangsa Melayu, kerana ia semata-mata untuk memberikan pengajaran agar tahu erti “ harga diri didalam menumpang di Tanahair Orang Melayu ”. Kaum Cina di Malaysia perlu ingat, bahawa Bangsa China di Negara asal juga memandang rendah terhadap golongan Cina di Malaysia kerana mereka ini terdiri dari golongan kelas 2, iaitu penjenayah, penjahat, penyangak dan kumpulan2 Gangster yang kejam, contohnya seperti Kumpulan Ghee Hin & Hai San, yang menguasai dan membolot perlombongan bijih timah dan pemasarannya di seluruh dunia. Adakah Bangsa Melayu hanya merelakan hasil mahsul kita dirampok oleh Kumpulan2 Kongsi Gelap Cina ini dan juga penjajah durjana?

Sememangnya kita tidak merelakan……….. namun, ia sudah berlalu dan ia memberi impak kepada pembudayaan ekonomi Negara hingga ke saat ini. Walau berbagai cara dilakukan oleh Kerajaan bagi menambahbaikan golongan Bumiputra Melayu didalam ekonomi Negara, namun ada sahaja penghalang dan rintangannya… kerana Kaum Cina telah mengukuhkan setiap aspek kitaran ekonomi Negara dibawah lingkungan mereka, ditambah oleh sikap segelintir kepimpinan Melayu yang mudah lupa dan gelap duit apabila punyai kuasa, lupa akan tanggungjawab sebagai nasionalist bangsanya untuk maju dan merubah ke hadapan. Inilah RACUN KETIRISAN yang diwarisi oleh Kepimpinan Melayu yang melacurkan kuasa ditangan yang ada demi menguatkan “tembolok” sendiri sahaja. Kepimpinan sebeginilah WAJAR kita nyahkan dari tampuk kepimpinan Negeri dan Negara.

CUKUP SETAKAT INI BUAT WAKTU INI DAN AKAN DISAMBUNG DENGAN 3 LAGI PERSPEKTIF YANG LEBIH PANAS UNTUK DIHURAIKAN!!!!



BACA ARTIKEL2 INI UNTUK KOMBINASI PEMAHAMAN TERHADAP ISU YANG DIUTARAKAN.

Pemilihan : Najib Mahu Kombinasi Pemimpin Berpengalaman Dan Muka Baharu Dalam UMNO

PUTRAJAYA, 19 Ogos – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berharap pemilihan pucuk pimpinan UMNO pada Oktober ini akan menampilkan kombinasi barisan pemimpin berpengalaman dan muka baharu.
Presiden UMNO itu berkata satu suasana telah diwujudkan iaitu mana-mana anggota parti bebas bertanding dengan memenuhi syarat yang ditetapkan berdasarkan perlembagaan baharu parti.
“Kita tak ada apa-apa saranan dibuat sebenarnya (pada pemilihan parti).
“Kita perlu (pemimpin) yang berpengalaman dalam UMNO, di samping itu, kita perlu juga ada bakat-bakat baharu dalam UMNO. Kalau kita sekat bakat-bakat baharu daripada muncul, maka kita akan menghadapi kesukaran nanti terutama untuk memilih calon-calon yang berwibawa bila sampai pada masanya.
“UMNO adalah sebuah parti demokratik. Kita perlu ambil kira perasaan anggota-anggota parti jika parti mahukan kesinambungan dan kestabilan. Itulah pandangan anggota parti. Pada masa sama perlu ada keseimbangan antara kesinambungan dan keperluan membawa masuk bakat baharu dalam parti di semua peringkat,” katanya pada sidang media di sini hari ini.
Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas keputusan beberapa pemimpin UMNO tidak bertanding jawatan anggota Majlis Tertinggi (MT) UMNO pada pemilihan parti Oktober ini.
Najib juga melahirkan penghargaan kepada pemimpin-pemimpin yang member laluan kepada orang lain untuk bertanding dan juga kepada mereka yang menawarkan diri untuk bertanding kerana mahu menyumbang kepada kepimpinan UMNO di peringkat  tertentu.
Antara pemimpin UMNO yang memutuskan tidak bertanding jawatan MT ialah Ketua UMNO Bahagian Johor Baharu Tan Sri Shahrir Abdul Samad, Menteri Besar Perak yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir dan Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah.
Sebelum itu, Najib yang juga Menteri Kewangan menghadiri Majlis Hari Raya Aidilfitri Perbendaharaan Malaysia di sini.
Turut hadir pada majlis itu ialah isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor, Ahmad Husni, Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan, Ketua Eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Wahid Omar dan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa.

Pemimpin UMNO Bahagian Berperanan Penting Perkukuh BN
IPOH, 8 Nov – Pemimpin UMNO peringkat bahagian berperanan penting dalam usaha memperkukuh Barisan Nasional (BN) di peringkat akar umbi bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.
zahid-hamidi-umno-bn-kemeja-baju
Naib Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata untuk mengukuhkan BN, pemimpin UMNO peringkat bahagian termasuk kepimpinan tiga sayap parti, perlu berganding bahu membantu parti komponen yang berdepan masalah dalaman untuk memperkuat organisasi mereka.
“Jika ada masalah dalaman dalam parti (komponen) berkenaan, kita jangan curah api untuk bakar parti itu, sebaliknya kita patut siram air supaya api permasalahan itu padam.
“Kedudukan dalam parti perlu diguna untuk memperkukuhkan BN secara keseluruhannya kerana UMNO menjadi tulang belakang kepada BN,” katanya selepas jamuan malam anjuran Badan Perhubungan UMNO negeri malam ini.
Ahmad Zahid, yang juga Menteri Dalam Negeri, berkata pemimpin yang terpilih dalam pemilihan parti baru-baru ini perlu terus mendekati rakyat di peringkat akar umbi bagi menarik mereka untuk bersama-sama BN pada pilihan raya umum akan datang.
“Pesanan saya supaya ketua bahagian, ketua Wanita, ketua Pemuda dan ketua Puteri terus memperkukuh parti di peringkat akar umbi kerana tidak ada makna jika kita pegang jawatan dalam parti tapi kita kalah dalam pilihan raya,” katanya.
Perjuangan Pas Makin Tempang, Terikat Dalam Perjanjian Pakatan Pembangkang
Oleh Wan Hafiz Hamzah
KUALA LUMPUR, 8 Nov – Barisan NGO Negeri Perak, hari ini membidas sikap kepimpinan Pas yang dilihat begitu defensif, lemah serta lebih mengutamakan agenda politik kepartian mereka berbanding dengan agenda Islam, bangsa dan tanahair.
Pengerusinya, Mohd Salleh Khan Mohd Jaafar, meminta agar pemimpin Pas mengurangkan politiking mereka, bermain kaedah politik selamat, dan diminta berani menyuarakan pendirian khususnya berhubung  Islam dan hak-hak Melayu yang hebat dipertikaikan oleh sekutu mereka sendiri, iaitu DAP hari ini.
“Kita pelik tengok sikap orang-orang Pas. Mereka tuduh UMNO tidak utamakan Islam, sedangkan terbukti UMNO parti yang melaksanakan syiar Islam di dalam negara dan membela Islam daripada serangan DAP , juga NGO-NGO hak asasi hari ini.
pas-liberal-islam-sekular-dap-tolak-usul-saranan-ulama-syura-fatwa
“Tetapi mereka, yang kononnya mengaku sebagai pejuang Islam, mengaku ingin menegakkan Islam di negara ini, sanggup pula bersekongkol dan berdakapan dengan DAP. Sanggup mati untuk DAP. Sedangkan sudah beberapa kali DAP membuat kenyataan yang menghiriskan hati umat Islam di negara ini?
“Tetapi apabila UMNO menghulur salam perpaduan, mereka tolak dengan pelbagai alasan. Sedangkan kita satu satu agama, satu darah dan satu bangsa. Apakah ini sikap dan akhlak yang diajar oleh Islam? Apakah Islam yang Pas anuti hari ini berbeza dengan Islam ahli UMNO?,” tegasnya kepada UMNO Online di sini hari ini.
Tambahnya lagi, Pas yang mendakwa diri mereka membawa kepimpinan ulama hari ini tidak lagi dilihat begitu menghormati suara ulama, bahkan apa saja cadangan ulama Pas terus dicantas tanpa diberi ruang dan peluang untuk perbincangan atau perbahasan.
“Kita lihat bagaimana cadangan Dewan Ulama Pas melalui pengerusinya, Datuk Harun Taib berhubung mengkaji semula tahaluf siayasi bersama DAP dan PKR, ditolak mentah-mentah oleh Presidennya sendiri tanpa sebarang perbincangan. Bahkan penolakan itu dibuat secara terbuka melalui media, dan bukannya secara tertutup.
“Begitu juga dengan isu kalimah Allah di mana kepimpinan tertinggi Pas ternyata tidak sependapat dengan Dewan Ulama. Ini memperlihatkan hari ini kepimpinan Pas bukan lagi diterajui oleh golongan yang pro ulama, tetapi diterajui oleh mereka yang pro liberal, selari dengan pemikiran mentor mereka Anwar Ibrahim,” jelasnya.
Beliau seterusnya menyeru ahli-ahli Pas diperingkat akar umbi supaya jangan terlalu taksub dengan perjuangan yang dijaja oleh kepimpinan Pas yang sebenarnya hanya satu retorik politik demi kepentingan puak-puak tertentu semata-mata.
“Jika Pas menang bersama DAP dan PKR dalam pilihanraya sekalipun, mereka takkan mampu untuk laksanakan agenda Islam kerana sudah ada perjanjian antara mereka dan kepimpinan DAP serta PKR, bahawa tidak ada agenda negara Islam akan dilaksanakan, termasuklah hudud.
“Tetapi di peringkat akar umbi kepimpinan Pas masih lagi bercerita tentang bagaimana UMNO menolak hudud, dan bagaimana Pas benar-benar bersungguh untuk melaksanakan hudud.
“Persoalannya, bagaimana mereka mahu melaksanakan hudud sedangkan perjanjian sudah mereka tandatangani, bahawa tidak akan ada agenda negara Islam apabila pakatan menang dan berjaya memerintah negara? Ini bukan dakwaan  kosong tetapi perjanjian itu sudah pun termeterai, dan mereka (pemimpin Pas) tahu tentang perkara itu,” akhirinya.
Ahli Pas Akar Umbi Digesa Baca, Teliti Perjanjian Buku Jingga

  KUALA LUMPUR, 20 Nov – Bekas Ketua Pemuda Pas Pulau Pinang, Ustaz Mohd Hafiz Nordin, menggesa  ahli akar umbi parti tersebut agar  membaca dan meneliti perjanjian dan pendirian Pakatan Pembangkang yang diterjemahkan melalui buku jingga, di mana  perlaksanaan negara Islam dan hudud tidak  termasuk di dalam agenda gabungan parti tersebut sekiranya berjaya menguasai pentadbiran negara.
Beliau yakin, ramai ahli di kalangan akar umbi Pas yang tidak membaca buku tersebut dan terus terbuai dengan cerita-cerita hudud dan negara Islam yang didendangkan oleh kepimpinan Pas, sedangkan hakikatnya hudud mahupun negara Islam  tidak termasuk di dalam agenda sekiranya Pakatan Pembangkang berjaya menguasai Putrajaya.
“Kepimpinan Pas sendiri telah menandatangi perjanjian tersebut. Ini bukan cerita dongeng, tetapi realiti yang sepatutnya diambil berat oleh ahli akar umbi yang mahukan perlaksanaan hudud dan juga negara Islam, seperti mana yang menjadi matlamat dan dasar perjuangan asal Pas.
“Bagi saya, sikap retorik politik yang ada pada kepimpinan Pas yang terus menjual isu hudud dan negara Islampada ahli akar umbi sepatutnya tidak wujud di dalam sebuah parti pergerakan Islam. Untuk makluman ahli-ahli Pas, selagi mana kepimpinan Pas berpegang pada buku jingga, ini bermakna tidak akan ada hudud, tidak akan wujud negara Islam, biarpun Pakatan menang dalam Pru yang akan datang ini,” jelas beliau kepada UMNO-Online di sini hari ini.
Beliau juga tidak menafikan bahawa perjuangan Pas hari ini sudah tersasar dan jauh terpesong dari matlamat dan dasar asal perjuangan parti tersebut dan tidak lagi berani bersuara tentang isu-isu sensitif yang melibatkan umat Islam seperti murtad, penganiayaan terhadap umat Islam dan sebagainya.
“Dalam muktamar baru-baru ini, ada suara-suara yang mengatakan Pas hari ini kata Pas masih lagi sama seperti dulu. Saya nak tanya kepada individu yang kata perjuangan Pas masih lagi sama seperti dulu, bila tarikh dia menyertai Pas? Kalau matlamat perjuangan Pas sama seperti dulu, saya tidak akan bertindak keluar dari Pas.
“Hari ini Pas menyokong isu-isu sensitif seperti baru-baru ini kenyataan yang keluar dari Naib Presiden PKR, yang meminta agar umat Islam juga diberikan hak kebebasan memilih agama. Bahkan. hari ini, Pas juga dilihat tidak lagi mementingkan kepimpinan ulama, malah ada kepimpinan Pas yang berpendapat bahawa golongan ulama di dalam Pas hanya perlu duduk diam di dalam majlis syura sahaja.
“Ini amat berbeza dengan Pas dulu yang mahukan kepimpinan ulama yang bermaksud, ulama itu sebagai pemimpin parti. Tetapi hari ini maksud kepimpinan ulama diterjemahkan pula sebagai pemimpin yang mengikut ulama seperti mana yang ditegaskan oleh salah seorang pemimpin Pas baru-baru ini. Ini bukannya dasar dan matlamat perjuangan Pas yang asal,” tegasnya.
Jelasnya lagi, matlamat dan hala tuju Pas sebenarnya sudah lari dari perjuangan asal ketika di penghujung tahun 90-an.
“Lebih tepat lagi, apabila Anwar dan golongan Anwarinas mula masuk menyerap di dalam Pas dan memegang jawatan-jawatan tinggi di dalam parti. Golongan Anwarinas inilah yang cuba mengubah corak dasar dan matlamat asal sehingga Pas hari ini dilihat begitu lemah dalam memperjuangkan isu-isu umat Islam seperti murtad dan sebagainya. Bahkan fahaman pluralisme dan liberalisme pula dilihat semakin kuat menyerap di kalangan pemikiran ahli dan kepimpinan Pas.
“Bagi saya, siapa yang berkata bahawa perjuangan Pas masih lagi seperti dulu, mereka itu mungkin ahli  baru menyertai Pas selepas tahun 90-an. Jika ahli-ahli yang sudah bersama Pas sejak dari kepimpinan Allahyarham Yusuf Rawa lagi, mereka akan sedar dan nampak bahawa perjuangan Pas hari ini sememangnya sudah lari dari perjuangan asal,” ujarnya.

Perlembagaan Negara : Amanat Hadi & Buku Jingga, Mana Satu Pegangan Pas?

 Amanat Hadi yang diucapkan oleh Abdul Hadi Awang ketika beliau berceramah di Banggol Peradong, Kuala Terengganu pada 7 April 1981 merupakan antara punca utama yang menyemarakkan perpecahan sesama Islam apabila orang Islam yang menyokong UMNO menerima tempiasnya berikutan tuduhan UMNO adalah kafir.
Para penyokong Pas meyakini sesiapa sahaja yang bukan dari puak mereka adalah terkeluar dari Islam dan kafir, lebih-lebih lagi bila mana UMNO dan BN berpegang teguh pada Perlembagaan Negara yang disytiharkan oleh Hadi sebagai perlembagaan jahiliah, sekular dan undang-undang kafir.
Melalui amanat itu juga Hadi mengikrarkan bahawa penentangan Pas terhadap UMNO & BN yang mendaulatkan Perlembagaan Negara itu adalah satu jihad baik dari segi derma wang ringgit mahupun sekiranya seseorang penyokong Pas mati ketika menentang UMNO dan BN, maka kematiannya adalah jihad dan mati syahid.
Atas keyakinan itulah mendorong para penyokong Pas melakukan pemulauan dan memboikot urusan jenazah orang UMNO serta memulaukan solat berjemaah yang diimamkan oleh tok imam yang mendapat tauliah dari Kerajaan BN sehingga akhirnya terjadilah solat dua imam dalam satu mukim.
Baru-baru ini Abdul Hadi Awang yang kini adalah Presiden Pas telah memecahkan kebisuannya selepas berminggu-minggu berdiam diri dari menjawab kecaman masyarakat terhadap Amanat Hadi yang telah memudaratkan hubungan antara anggota masyarakat khususnya melibatkan sesama Islam.
Barangkali Presiden Pas itu baru mendapat kekuatan setelah mendapat nasihat daripada para macainya mengenai kaedah terbaik untuk menjawab isu amanatnya.
Dek kerana itu barulah Hadi berani tampil dengan syarat pelik untuk menjelaskan isu Amanah Hadi hanya jika siaran langsung penjelasannya dipancarkan melalui TV1 ataupun TV3.
Kenapa syarat itu kelihatan pelik? Sebabnya, selama bertahun-tahun ini Pas dan parti pembangkang lain aktif berkempen meminta penyokongnya memboikot RTM dan TV3, alih-alih sekarang terhegeh-hegeh pula mahu muncul di kedua-dua siaran TV.
Kini, Stesyen TV yang dipropagandakan oleh Pas kononnya pembohong, penipu dan dituduh sebagai alat kempen Kerajaan Barisan Nasional itu jugalah yang dikejar-kejar oleh pemimpin tertinggi Pas itu. Satu sikap hipokrit yang agak menonjol sekali, amat memalukan.
Dalam pada itu, jika dulu melalui Amanat Hadi, Presiden Pas itu teguh menghasut penyokongnya menentang UMNO & BN atas sebab wujudnya Perlembagaan Negara yang dikatakan jahiliah, sekular, kafir dan sebagainya, persoalannya apa beza Perlembagaan 1981 dulu dan sekarang?
Dalam pada itu, jika dulu melalui Amanat Hadi, Presiden Pas itu teguh menghasut penyokongnya menentang UMNO & BN atas sebab wujudnya Perlembagaan Negara yang dikatakan jahiliah, sekular, kafir dan sebagainya, persoalannya apa beza Perlembagaan 1981 dulu dan sekarang?
Tiada perbezaan ketara, agama Islam masih agama persekutuan sama seperti dulu hatta pemberian wang peruntukan kepada Kerajaan-Kerajaan Negeri termasuk yang kini dikuasai oleh Pas dan PR juga dilaksanakan sebagaimana kehendak perlembagaan Negara.

Jika benar Perlembagaan Negara adalah perlembagaan jahiliah, kafir dan sekular, soalnya sekarang kenapa Pas melalui kerjasamanya dalam PR memperakui ikrar untuk mengekalkan Perlembagaan Negara sebagaimana termaktub dalam Buku Jingga yang ditandatangani oleh semua pemimpin tertinggi PR?
Dalam Dasar Bersama Buku Jingga itu menyebut salah satu daripada tiga ikrar PR ialah;-
“Mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, Islam sebagai agama bagi Persekutuan dan agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana di negara ini serta melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum-kaum lain sejajar dengan Perkara 153.” (Buku Jingga PR)
Manakala di dalam Amanat Hadi 1981 pula jelas bercanggah kandungannya apabila mengikrarkan perlembagaan Negara sebagai jahiliah, kafir dan sekular seterusnya menjadi dorongan utama untuk Pas menentang UMNO & BN.
“Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.
“Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan ‘politik suku, agama suku’”.(Amanat Hadi)
Di antara kedua-dua ini, Amanat Hadi dan Buku Jingga saling bertentangan antara satu sama lain, walaupun mengucapkan amant tersebut dan yang menandatangani ikrar Buku Jingga adalah orang yang sama yakni Presiden Pas, Abdul Hadi Awang.
Alang-alang Hadi sudah mendapat lampu hijau dari Menteri berkenaan untuk memberi penjelasan berhubung amanatnya itu, adalah molek sekali sekiranya Hadi dan pimpinan Pas yang lain mengumumkan pendirian mereka sama ada mahu berpegang pada Amanat Hadi atau Buku Jingga dalam hal melibatkan Perlembagaan Negara.

Dr Muslim Umar

No comments: