Friday, November 15, 2013

FASA KEDUA - UNTUNG MELAYU NEGARA ORANG = UMNO

FASA KEDUA

Sambunga artikel :

i.                     Perspektif Ekonomi [ politik & ekonomi tidak dapat dipisahkan ]

Perspektif ekonomi ini wajar kita huraikan dengan panjang lebar kerana akan menyentuh tentang dasar-dasar Kerajaan yang dilaksanakan bagi tujuan menstabilkan perbezaan  polarasi jurang kekayaan ekonomi di antara kaum di Malaysia. Walaupun kaum Melayu merupakan penduduk asal dan punyai taburan 65% dari keseluruhan rakyatnya, namun kekayaan ekonomi Negara TIDAK menjurus kepada Bangsa yang menjadi majority penduduk dan paling malang ia telah jatuh kebawah lagi di tangga ke 3 yang telah didominasikan oleh Kaum Cina dan India.
Kenapa dan Mengapa ia berlaku ?
Semenjak belum merdeka lagi ekonomi Malaysia bersandarkan pertanian dan tidak menonjol di nusantara ini. Namun, setelah Tanah Melayu dibawah pemerintahan British dan berlakunya zaman perindustrian, kita ikuti serba sedikit kronology/urutan sejarah terhadap Ekonomi & Politik yang berpisah tiada!.

Politik Tanah Melayu Selepas Kemerdekaan [ menjurus juga kesan EKONOMI TM – TANAH MELAYU ]
  1. Darurat 1948-1960
Darurat atau The Emergency telah dikuatkuasakan oleh Pesuruhjaya Tinggi British Sir Edward Gent berikutan pembunuhan 3 orang Eropah di sungai Siput, Perak, yang merupakan kemuncak keganasan komunis di Tanah Melayu. PKM mempunyai sokongan daripada bekas ahli MPAJA. Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu pada 1948 benar-benar mengecewakan PKM kerana hasrat mereka ingin menubuhkan Republik Komunis Malaya gagal. Oleh yang demikian, mereka melancarkan serangan gerila ke atas sasaran penting PTM ketika itu. PKM dipimpin oleh Chin Peng.
Untuk kepentingan PKM, ia telah menubuhkan PUTERA (Pusat Tenaga Rakyat) dan AMCJA (All Malayan Council Of Joint Action) untuk menentang penubuhan Persekutuan Tanah Melayu tetapi gagal. PKM ingin merampas PTM dalam 3 peringkat:-
  1. Menyerang estet, lombong dan kawasan terpencil.
  2. Apabila kawasan tersebut telah kosong, mereka akan menjadikan kawasan itu sebagai kawasan pentadbiran dan latihan dan dinamakan kawasan yang telah `dibebaskan’
  3. Menyerang dan memusnahkan ekonomi imperialis, pertahanan dan merampas kawasan yang didiami oleh Inggeris. Apabila Inggeris tewas maka pengisytiharan Republik Komunis malaya akan dibuat.
Tindakbalas Kerajaan

a) Tahap pertama 1945-51

Pada peringkat awal, Inggeris gagal mengawal keadaan dan menyebabkan keadaan yang huru-hara. Pada peringkat ini juga keanggotaan PKM bertambah dari 4000 hinggalah 12000 pada tahun 1951.
Pada tahun 1949, Inggeris telah memperkenalkan Pendaftaran Negara dan mengeluarkan kad pengenalan. Rancangan Briggs telah diperkenalkan dengan memindahkan rakyat yang tinggal di pinggir hutan ke kawasan penempatan baru (Kampung Baru) pada tahun 1950. Rancangan Briggs telah berjaya memindahkan lebih setengah juta orang dan melumpuhkan strategi PKM yang sering mendapatkan/memeras bantuan dari orang kampung. Kekuatan Tentera dan polis juga ditambah sekali ganda. Kalau pada 1948 hanya 40 ribu askar sahaja dari sepuluh Batalion Infantri, ia telah ditambah menjadi 20 Batalion dan PPH telah ditubuhkan untuk membantu.

b)Tahap kedua 1952-1955

Inggeris melaksanakan `Perang Urat Saraf’ sebagai sebahagian daripada tektik psikologinya. Sir Gerald Templer telah menggantikan Henry Gurney dan melakukan lawatan ke seluruh negara memebrikan semangat. Tektik ini telah berjaya. Kawasan yang telah selamat dinamakan `kawasan putih’ dan yang masih lagi berbahaya dinamakan `kawasan hitam’.
Untuk memikat hati rakyat, kemudahan baru disediakan seperti bekalan elektrik, paip air dan sekolah serta klinik. Menjelang 1953, telah ramai ahli PKM yang menyerah diri dan Chin Peng terpaksa berundur ke selatah Thailand.

c)            Tahap ketiga 1955-1960
Pada masa ini, keadaan telah bertambah pulih. Pemergian Misi Kemerdekaan yang diketuai oleh Tunku Abdul rahman telah melemahkan lagi PKM. Ahlinya hanya tinggal 1500 orang sahaja. Rundingan Baling telah diadakan tetapi Chin Peng enggan menyerah kalah. Pada 1955, untuk mengukuhkan lagi angkatan tentera, Briged Infantri Komenwel telah ditubuhkan yang mengandungi tentera dari Australia, New Zealand dan British.
Darurat diisytiharkan tamat pada 1 Julai 1960 setelah hampir seluruh negara telah menjadi `kawasan putih’.


Penubuhan Malaysia 1963

Melihat kepada kejayaan kemerdekaan Tanah Melayu, Tunku Abdul Rahman mempunyai agenda yang seterusnya untuk menyatukan Singapura, Borneo Utara, Brunei dan Sarawak ke dalam TM. Ini adalah untuk lebih memantapkan lagi persekutuan yang telah ada. Kemasukan Singapura sahaja akan merosakkan nisbah kaum Melayu-Cina, oleh itu Sabah, Sarawak dan Brunei juga perlu ditarik masuk. Walaupun cadangan ini ditolak keras oleh beberapa tokoh tempatan seperti Ibrahim Yaacob yang ingin bergabung dengan Indonesia, namun ia tetap diteruskan.

Faedah Penggabungan
  1. Singapura melihat langkah ini sebagai memberi keuntungan kepadanya kerana ini adalah peluang awal untuk Singapura keluar merdeka dari jajahan British.
  • Pengembangan sektor ekonomi ke Semenanjung.
  • Bekalan air yang berterusan dari Johor.
  • Bebas menggunakan tambak Johor.
  1. Sabah dan Sarawak mengharapkan layanan yang lebih istimewa apabila memasuki Malaysia
  • Ini juga adalah jalan pintas untuk mencapai kemerdekaan
  • Golongan bumiputra Sabah/Sarawak berharap dapat lebih terlibat dalam pentadbiran negeri masing-masing.
Suruhanjaya Cobbold
  • Suruhanjaya ini ditubuhkan pada bulan November 1961 untuk mendapat pandangan rakyat Sabah dan Sarawak tentang kemasukan mereka ke Malaysia.
  • Ia diketuai oleh Lord Cobbold dan telah menjalankan soal selidk dari bulan Febuari hingga pertengahan April 1962
  • Telah menemui 4000 orang dan menerima lebih 2200 memorandum dari pelbagai pihak. Mengemukakan laporan pada bulan Jun 1962.
  • Majoriti rakyat Sarawak dan Sabah bersetuju menertai Malaysia, menerimapakai Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957, menerima Islam dan bahasa Melayu sebagai agama dan bahasa rasmi
Penolakan Brunei
  • Brunei tidak bersetuju untuk menyertai Malaysia kerana mendapat tentangan yang hebat dari rakyatnya khususnya dari Parti Rakyat Brunei yang membuat pemberontakan pada 7 Feb 1962.
  • Brunei enggan membayar cukai atas pendapatan minyaknya
  • Sultan Brunei inginkan kedudukan yang lebih tinggi dalam senarai yang akan menjadi YDPA.
 Konfrantasi Malaysia-Indonesia
  • Wujud akibat penubuhan Malaysia.
  • Presiden Sukarno kecewa kerana ini menghancurkan harapan untuk menubuhkan Indonesia Raya.
  • Kempen Ganyang Malaysia dilancarkan… terjadi pertembungan ekonomi, sosial dan politik serta ketenteraan.
  • Tamat apabila Suharto mengambil alih
Singapura Disingkirkan
  • Pada 9 Ogos 1965, Singapura telah dipisahkan dari Malaysia atas sebab-sebab:-
  • A) politik
  • Persaingan antara MCA dan PAP- PAP ingin menggantikan MCA
  • Hubungan UMNO dan PAP renggang
  • Kengganan PAP mengiktiraf hak istimewa orang Melayu dan Raja-raja
  • Penubuhan Konvensi Perpaduan Malaysia untuk menandingi Parti Perikatan.
  • B) Perkauman
  • Imbangan perkauman yang tidak stabil
  • Cara menangani masalah perkauman yang berbeza. PAP ingin highlight dah buat analisa terbuka manakal Perikatan ingin tangani secara tertutup.
  • C) Ekonomi
  • Persaingan kilang Singapura dan TM
  • Enggan menyumbang 40% beban pertahanan
  • Tidak puashati dengan dasar cukai
Politik Selepas Kemerdekaan
Pergeseran Perkauman
  • Politik adalah sebab utama. Pengisytiharan Malaysia dan kemasukan Singapura telah melihat pertembungan Melayu-Cina. Rakyat Cina bertambah dan enggan mengiktiraf hak istimewa orang melayu. PAP memainkan peranan membakar perselisihan kaum pada awalnya sebelum Singapura keluar dari Malaysia.
  • DAP dan GERAKAN telah mengadakan perarakan setelah Perikatan merosot majoriti dalam pilihanraya 1969. Ucapan kempen pemimpin DAP juga tidak sensitif pada perasaan kaum lain. Perarakan provikatif inilah yang merupakan sebab utama meletusnya tragedi 13 Mei 1969.
  • Dari aspek ekonomi, kesan penjajahan Inggeris telah menghasilkan jurang perbezaan ekonomi antara kaum. Melayu di kampung, imigran Cina di bandar dan India di estet. Akibatnya orang Melayu hidup miskin manakal Cina kaya di bandar.
  • Penubuhan FELDA, MARA dan FAMA telah mengancam kedudukan ekonomi kaum Cina dan pra sangka yang buruk.
  • Dari aspek sosial, soal kerakyatan dan prinsip jus soli telah menaembelingkan penguasaan orang Melayu dalam politik dan sosial tempatan. Kaum Cina menentang penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi. Perkaitan antara PKM dan Cina telah menimbulkan rasa syak wasangka orang Melayu. Pertembungan budaya juga adalah faktor tambahan.
Kesan 13 Mei
  • Keadaan huru hara menyebabkan YDPA atas nasihat Perdana Menteri mengisytiharkan Darurat dan membubarkan Parlimen pada 16 Mei 1969. Pilihanraya di Sabah dan Sarawak telah ditangguhkan.
  • Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) telah ditubuhkan pada 17 mei 1969. Tun Abdul Razak telah dilantik sebagai pengerusi MAGERAN. Ahli lain adalah Tun Dr. Ismail, Tun Tan Siew Sin, Tun G.T. Sambanthan, Dato’ Hamzah Abu Samah, Tan Sri Ghazali Shafie, Tan Sri Abd Kadir Shamsuddin, Tan Sri Mohd Salleih Ismail dan Jeneral Tunku Osman Tunku Mohd. Jiwa.
  • Penubuhan Majlis Muhibbah dan Majlis Perpaduan Negara untuk membincangkan hal-hal perpaduan. Majlis Perundingan Negara juga telah ditubuhkan pada 20 Jan 1970 untuk menasihat MAGERAN. Ia diwakili UMNO, MCA, MIC, wakil agama, badan professional dan lain-lain.
  • Konsep Rukun Negara diperkenalkan pada 1970.
  • Pindaan Perlembagaan telah diluluskan oleh Dewan Rakyat setelah ianya dibuka kembali pada 23 Feb 1971. Perkara-perkara sensitif seperti perkara 181(kuasa dan taraf raja), perkara 153 (hak istimewa Melayu),perkara 152 ( bahasa kebangsaan ) dan berkaitan agam Islam tidak boleh dipertikaikan lagi.
  • Barisan Nasional telah ditubuhkan yang mempunyai 10 parti termasuk PAS pada 1971 atas inisiatif Tun Abd Razak.
Dasar Pembangunan Ekonomi Negara

Ianya bermula sejak sebelum merdeka lagi. Fasa pertama adalah Rangka Rancangan Pembanguna Persekutun Tanah Melayu (1950-55) dan sebahagian Rancangan Malaya Pertama (RM1) 1956-60. Fasa kedua RM2 1961-65, Rancanagn Malaysia Pertama (RM1) 1966-70, RM 2 (1971-75), RM 3 (1976-80), RM 4 (1981-85), RM 5 (1986-1990), RM 6 (1991-1995) dan RM 7 (1996-2000)
Rangka Rancangan Jangka Panjang Pertama (RRJP1) adalah perancangan janka panjang kerajaan dari tahun 1970-1990. Ianya diikuti oleh RRJP2 (1991-2000).

Perlancaran Dasar Ekonomi Baru (DEB) di bawah RRJP1 adalah bertujuan untuk mengimbangi kepincangan ekonomi orang Melayu dengan mengambil pengajaran dari peristiwa 13 Mei 1969. Ianya dijalankan berperingkat dari 1971-1990. Antara tujuan utama DEB adalah:-
  1. membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum
  2. menyususn dan mengimbang semula masyarakat dari aspek ekonomi dan menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi (Melayu bertani, Cina berniaga).

Antara strategi DEB adalah:-
  1. Pengenalan sistem pekebun koperatif, mini estet
  2. Mewujudkan program Hala Cara Baru Dalam Pembangunan Kampung dan Luar Bandar
  3. Pengenalan Dasar Urbanisasi Negara
  4. Pengenalan Dasar Perindustrian Berat Malaysia (HICOM,PERWAJA & PROTON)
  5. Dasar Penswastaan
Pencapaian RRJP1
  1. Dasar basmi kemiskinan kurang berjaya. Target 16.7% tetapi menjelang 1990 hanyalah 17%.
  2. Penyusunan semula masyarakat dapat dilakukan tetapi pada kadar perlahan.
  3. Target 30% dalam bidang keushawanan dan pemilikan saham secara umum untuk kaum Melayu dan bumiputera telah gagal dicapai dengan hanya 19.4% menjelang 1990.
  4. Dari aspek perpaduan negara, walaupun banyak kemajuan dicapai tetapi gurisan lama masih lagi tidak dapat dilupakan.
Secara kasarnya , RRJP1 dan DEB kurang berjaya dalam mencapai matlamatnya. Satu dasar baru menggantikan DEB iaitu Dasar Pembangunan Nasional (DPN) diperkenalkan.

Rangka Rancangan Jangka Panjang Kedua (RRJP2) 1991-2000
Pada dasarnya DPN dibawah RRJP2 ini mengekalkan strategi asas DEB. Dimensi baru DPN adalah:-
  1. membasmi golongan termiskin
  2. perwujudan guna tenaga dan pembangunan pesat sebuah masyarakat perdagangan dan perindustrian bumiputera
  3. meningkat keterlibatan pihak swasta dalam proses penyusunan semula masyarakay Malaysia
  4. menumpukan kepada pembangunan sumber manusia sebagai asas mencapai matlamat pertumbuhan dengan pengagihan yang saksama.
Secara amnya, pencapaian RRJP2 masih lagi belum mencapai matlamatnya walaupun terdapat banyak perubahan dan kemajuan. 4 sektor utama negara iaitu perindustrian, pertanian, perkhidmatan dan perdagangan adalah diberikan penekanan dengan pengenalan berbagai program dan bantuan oleh pihak kerajaan.

Penekanan Dasar-Dasar pembangunan

Dalam tempoh Penekanan dasar
RM1 (1956-60) Productiviti pertanian

RM2 (1961-65) Pelbagai tanaman, kemudahan asas
RM3 (1966-70) Pembangunan luar bandar
- infrastruktur & - Khidmat sosial
RRJP1 RML2 (1971-75) Pembangunan dan kesaksamaan
(DEB) – Rangka Rancangan Jangka Panjang 1
RML3(1976-80) -Pembasmian kemiskian
RML4(1981-85) -Penyusunan semula masyarakat
RML5(1986-90) seperti di atas
RRJP2 RML6(1991-95) Pembangunan seimbang
(DPN) RML7(1996-2000) – Ekonomi, Sosial, Negeri2 Melayu Bersekutu & Tak Bersekutu
Penduduk Bandar & Luar Bandar serta Pengagihan Ekonomi

[ RM1 & RM2 – Rancangan Malaya 1 & 2 – Tahun 1956 – 1965 ]
[RMK3 – RMK7 – Rancangan Malaysia 3 –hingga 7 – Tahun 1966 – 2000 ]
[RRJP 1 – Rangka Rancangan Jangka Pangjang 1 – Tahun 1970 – 1990 ]
[RRJP2 – Rangka Rancangan Jangka Panjang 2 – Tahun 1991- 2000 ]
[DPN – Dasar Pembangunan Negara – 1996 – 2000 ]

NOTA
Ulasan Bagaimana Ekonomi Negara yang banyak dilaksanakan mengikut Dasar-Dasar Pembangunan Ekonomi Mapan GAGAL [ a failure ] untuk mencapai sasaran yang diharapkan, terutamanya dalam melahirkan ramai Usahawan Melayu/Bumiputra yang boleh mengembangbiak peratusan Anak-Anak Melayu yang berjaya hingga ke Peringkat Global serta meningkatkan taraf pendapatan Kaum Melayu ?

Fakta dan Faktor KETIRISAN PADA PROJEK-PROJEK PEMBANGUNAN KERAJAAN seterusnya MENGGAGALKAN PENAMBAHBAIKAN USAHAWAN MELAYU…!!!! GAGALNYA DEB DAN LAIN-LAIN RANCANGAN JANGKA PANJANG YANG LAIN.

Siapa Mereka? Bangsaku Melayu juga yang jadi Pengkhianat  Agama dan Bangsa !
Golongan Mana?Mereka yang punyai “Kuasa” Pemimpin Melayu dan juga Penjawat Awam 
Apa yang mereka Cari?Rakus dan terbuai oleh nikmat dan Laba dunia serta membelakangkan Ajaran Islam sebagai Ad-Din kehidupan.
Bagaimana Mahu Mengatasinya Bawa mereka semua kembali menghayati dan melaksanakan Ajaran Islam dalam kehidupan. Tarbiyah berterusan dan kuatkan Ukhwah sesama Islam. Umat Islam WAJIB berada dibawah satu payong yang kuat samada di dalam Pentadbiran dan Kuasa Politik Melayu Dalam Kepimpinan Negara. UMNO wajib berubah ATAU UMNO akan diubah.!!!

  

SECARA formalnya, Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang diperkenalkan pada 1970 sudah tiada selepas tahun 1990, ketika itu Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri. Ia digantikan dengan Dasar Pembangunan Nasional (DPN) dan kemudian, Najib menukarnya sekali lagi setelah BN hilang majoriti dua pertiga di Parlimen pada PRU ke-12, menjadi Model Ekonomi Baru (MEB) pada tahun 2010. Malah d izaman Najib juga, MEB disertai dengan Program Transformasi Ekonomi atau Economic Transformation Programe (ETP).

Intipati kepada ketiga-tiga dasar ini tetap sama sungguhpun namanya berbeza.

MODEL EKONOMI BARU

Saya pernah bertanyakan perkara ini dengan rakan-rakan dari kaum Cina. Adakah beliau merasa tidak selesa dengan DEB atau DPN atau MED. Jawabnya secara umum, tidak. Mereka sama sekali tidak merasa risau atau bimbang atau terganggu dengan agenda DEB, DPN atau MEB kerana beliau mengakui bahawa dasar tersebut punya sebab yang boleh diterima.

Realiti bahawa majoriti penduduk Malaysia, lebih dari enam puluh peratus adalah kaum Bumiputera (lebih lima puluh peratus adalah Melayu) dan kaum majoriti inilah yang paling diancam kemiskinan. Justeru katanya, kaum Cina atau India juga, tidak pun merasa cemburu atau merasa terancam, malah mereka boleh memahami dan menerimanya.

Namun, jelasnya lagi bukan niat atau objektif dasar-dasar ini yang dipertikaikan, tetapi bagaimana dasar ini dilaksana. Inilah juga yang disepakati oleh ramai rakan-rakan Melayu yang lain.

Rekod lampau

Ratusan billion ringgit telah dibelanjakan sejak Rancangan Malaysia kedua(1970-an) untuk melaksanakan semua dasar-dasar kerajaan ini. Namun, bukan sahaja objektifnya gagal dicapai malah jika ‘Melayu masih ingat’, ada direkodkan berlakunya pelbagai skandal penyelewengan dalam kerajaan, sejak dari zaman penswastaan Tun Mahathir ( kes MAS membabitkan Tan Sri Tajudin Ramli dan krisis ekonomi 1997), zaman Tun Abdullah Ahmad Badawi (Laporan Ketua Audit Negara seperti kerugian yang ditanggung kerajaan akibat kelemahan mengurus dalam projek keretapi berkembar Ipoh-Rawang) hinggalah ke zaman Najib (kes pembelian kapal selam, peralatan tentera dan kes NFC).


Jika ‘Melayu masih ingat’ pada tahun 2011, Global Financial Integrity melaporkan, sekitar RM888 bilion ringgit wang haram mengalir keluar negara dari tahun 2000 hingga 2008. Ini belum termasuk laporan Ketua Audit Negara tentang pelbagai lagi ketirisan akibat kecuaian pihak kerajaan, baik di peringkat kementerian, jabatan dan agensi-agensi kerajaan dalam pelbagai projek yang lain. Ini pun jika ‘Melayu masih ingat’.
  
Siri pendedahan dalam laporan Ketua Audit Negara setiap tahun masih gagal membuahkan tindakan drastik oleh kerajaan dalam menangani rasuah dan ketirisan dalam pengurusan kerajaan. Juga, tidak ada banyak tindakan konkrit yang diambil oleh pihak berkuasa, sebaliknya masih banyak kes dan pendakwaan yang berkaitan rasuah masih tertangguh.
  
Peruntukan untuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terus meningkat dalam bajet setiap tahun, tetapi indeks persepsi rasuah oleh CPI Transparency International (TI), telah meletakan Malaysia ditangga ke 60 pada 2011 yang mendapat peruntukan sebanyak RM 203 juta berbanding RM 29 juta pada tahun 1996 ditangga ke 26. Semuanya senario ini bermula dengan dasar perlaksanaanya.
  
Apa jaminannya?
  
Ini memberi indikasi bahawa apa jua dasar dengan apa pun namanya, apa jua slogan yang indah-indah untuk apa jua tujuannya, tidak dapat menjamin tahap integriti dan akauntabiliti yang tinggi dalam aspek pengurusan dan perlaksanaannya. Transformasi dalam agenda sahaja tidak memadai sebaliknya Malaysia memerlukan reformasi sistem.


Pada 14/9/2013 Perdana Menteri DS Najib telah mengumumkan langkah untuk memperkasa ekonomi Bumiputera dalam bentuk dana dan latihan yang akan disalur dan digerakan menerusi pelbagai agensi seperti TEKUN, IKBN, JPA, MARA, UiTM, Yayasan Wakaf Malaysia dan banyak lagi, yang menelan belanja ratusan juta ringgit. 


Ingat, Agenda Memperkasa Ekonomi Bumiputera ini akan dilaksana dalam suasana budaya rasuah, sikap cuai dan kronisme yang masih berleluasa, khususnya bagi mereka yang berkepentingan. Adakah kita yakin bahawa usaha-usaha murni ini akan berjaya dan memastikan budaya “jijik dan lapuk” dapat di “tiadakan” ?


Ingin kita tegaskan lagi, apa pun dasar dan matlamatnya, rakyat tidak menolaknya secara membuta tuli. Persoalannya mudah,

1.           Apakah ada jaminan dari PM bahawa kesemua dana yang akan disalurkan ini akan selamat sampai ke kelompok sasaran tanpa berulangnya lagi hal ketirisan dan rasuah?

2.           Dan, adakah jaminan bahawa mereka yang disasarkan untuk mendapat latihan tambahan itu benar-benar dari golongan yang memerlukan?


Jika melihat dari reputasi kerajaan BN selama ini, pastinya kita merasa bimbang dan ragu. Lihat saja institusi seperti UiTM, dahulunya ditubuhkan fokus untuk membantu Bumiputera luar bandar yang miskin, tetapi kini praktiknya seakan telah berubah. Perubahan yang tidak berlandaskan perjuangan asal ianya ditubuhkan, “nasionalism” telah lenyap bersama arus pembangunan dan pembudayaan wang dan tokoh individu yang berkepentingan. Inilah masalahnya………..


Maka, jalan paling berkesan untuk ‘memperkasa’ ekonomi Bumiputera adalah dengan ‘memperkasa’ aspek ketelusan (transparency), undang-undang dan integriti demi memastikan budaya rasuah dan ketirisan dapat diperangi habis-habisan.


“ Masalah ketirisan dan rasuah bukan sekadar mengurus persepsi dengan slogan atau kata-kata indah tetapi ia perlu dilaksana dan dikuatkuasa dengan segera. Tidak sukar, hanya memerlukan keberanian dan kesungguhan ”

Pada hemat saya, selaku Pemimpin Yang Bertanggungjawab dengan Amanah Allah yang dipikul dipundak DS Najib selaku Perdana Menteri, bahawa beliau tidak boleh berseorangan didalam melaksanakan tugas/amanah ini. DS Najib wajib dibantu sepenuhnya oleh Kabinet pimpinannya dan dikemas dan digagahi dengan Sistem Perundangan yang Ampuh. Sebagai Umat Islam Perundangan yang benar2 Ampuh dan tidak menyimpang adalah dengan “Melaksanakan Perundangan Islam” dalam Pentadbiran Negara.

Perundangan Islam yang berciri “HUKUM HUDUD” amat wajar dilaksanakan, kerana ia mencakupi segala aspek kehidupan. Ini adalah Tanah Melayu dan Berpelembagaan Raja-Raja Melayu. Dan atas dasar dan sifat Majoriti Penduduk Melayu Islamnya, adalah WAJIB perundangan ini dilaksanakan. Hanya dengan Sistem Perundangan ini yang akan dapat mengubah Nasib dan Masa Depan Umat Melayu dan Islam di Tanahair yang bernama Tanah Melayu – Federation of Malay State.

Nasihat saya, Wahai DS Najib Perdana Menteri yang kita semua kasihi, bawa dan pimpinlah Tanah Melayu ini mengikut Acuan Yang Allah sarankan sepertimana kalimah-kalimat Allah dalam AL-QURAN & HADITH NABI MUHAMMAD SAW. Agar mudah kita berdepan dengan Allah dipadang Masyar nanti, sebelum ajal kita dipanggil pergi – Amien.

Apa guna pasang pelita, Jika tidak dengan sumbunya;

Apa guna bermain kata, Kalau tidak dengan sungguhnya.

No comments: