Saturday, April 23, 2011

RUKUN NEGARA WAJIB DI BERIKAN PERHATIAN SERIUS UNTUK MENJADIKAN ANAK BANGSA WATAN YANG BERGUNA PADA NUSA DAN BANGSA

Salam untuk pembaca blog budiman.

Kapak hari ini bersyukur didalam kesibukan atas tugas harian disamping sedang mencari rezeki di Negara orang [Filipina- Naga City ]yang telah hampir 3 bulan, hari ini terdapat ruang untuk mencoretkan sebuah pandangan yang mungkin dangkal TAPI wajar untuk diberikan perhatian yang serius oleh semua pihak. Kapak juga mengharapkan agar Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi merenung kembali keberkesanan ttg pembelajaran jatidiri yang bersangkut paut dengan RUKUN NEGARA.

Coretan ini Kapak luahkan kerana jika diambil dari result beberapa pilihanraya yg diadakan baru2 ini, ia dapat di rumuskan dengan berbagai andaian negatif didalam pembangunan dan kesejahteraan negara amnya.Ia wujud kerana kurangnya pemahaman sebenar ttg isi dan maksud tersirat didalam RUKUN NEGARA.

Semasa saya dibangku sekolah lagi pengertian rukun negara hanya di berikan sedikit pendedahan didalam pelajaran sivik, ya... waktu itu {1980an) perhubungan antara kaum walau masih diperingkat percambahan yang baik namun tiada perasaan benci membenci yg amat besar dan ketara. Cuma waktu itu, masih lagi kurang akan pemahaman antara budaya diantara kaum yg perlu dimengertikan sahaja.

Namun, waktu yg silih berganti dan pembangunan negara yang makin pesat serta pemodenan dunia tanpa sempadan yang semakin canggih itu, telah membuka ruang minda yang positif dan tidak kurang juga yg negatif. Ini yg menjadi masalah bila kita tidak membendungnya mengikut keperluan semasa. Walaupun pembendungan ini akan dikritik atas dasar kebebasan, namun dimanakah yang lebih baik kesejahteraan antara kaum atau kehancuran yg tidak terkawal.

Berbalik isu RUKUN NEGARA ini, bahawa maksud tersirat dan intipatinya perlu di perjelas sebaik mungkin dan dijadikan satu pelajaran wajib disemua peringkat dan juga mungkin sebagai pembelajaran teras untuk lulus. Paksaan ini wajar kerana hanya melalui pemahaman sebenar sahaja akan memberikan warga Malaysia sedar akan betapa pentingnya memberikan kesetiaan penuh kepada Negara. Jatidiri pada Negara amat penting. Jatidiri ini yang Kapak rasakan amat luntur dan mudah terhakis oleh warganya dek kerana kurangnya pemahaman tersebut. Ini jelas dilihat didalam beberapa isu-isu sensitif yang dimainkan semasa pelihanraya baru2 ini. Terutamanya sikap pengundi atau kaum Cina di Malaysia, yang kapak rasa kurang bersyukur apa yang mereka dapat dan kerajaan berikan selama ini sebagai warga penduduk Malaysia.

Suka saya buat perbandingan mengenai Kaum Cina di Malaysia dan juga di Negara2 lain di Negara Asean, yang pernah saya lawati dan selidiki. Ia amat berbeda sekali dengan kaum cina yang ada di Malaysia yang telah memiliki dan diberikan segala kebebasan yang amat2 tidak masuk akal jika masih dimengertikan bukan bangsa peribumi. Di Malaysia mereka masih menikmati kebebasan berbahasa ibunda, punyai sekolah cina, dan bermacam2 lagi malah bebas memiliki hartabenda.., namun di manakah kesetiaan mereka kepada Raja & Negara. Adakah Malaysia perlu meletakkan semula asas ini agar mereka wajib patuh? Kaum Cina yang berfikiran radikal dan subversif perlu melihat ini sebagai satu anugerah yang kaum peribumi terutamana Raja2 Melayu dan Kaum melayu telah korbankan demi satu masyarakat yang majmuk yang ceria dan mesra. Pandai2 lah bawa diri dan berbudi bahasa serta berterima kasih dengan apa yang telah anda miliki di Malaysia.

Jangan sesekali bila telah memiliki segala2nya serta kebebasan, maka memandang bangsa peribumi dan Malayu sebagai kotor dan sampah... Ingat Bangsa Melayu bukan satu bangsa yang mudah untuk diperjudikan, walaupun mungkin terdapat sesetengahnya mata duitan dan lupa segala2nya... namun bukan bagi Kapak dan juga sebahagian besar Umat Melayu.

Sedar lah diri Bangsa Cina dan lihat kaum Cina bangsamu yang berada di negara lain seperti di Indonesia, Thailand dan juga di Filipina, mereka tiada langsung mendapat tempat di sana dan mereka juga tidak berbahasa tionghua langsung walaupun di antara mereka. Mereka malah fasih dan bangga berbahasa kebangsaan di negera yang mereka duduki. Sepatutnya itulah yang sewajarnya Kaum Cina di Malysia perlu terima hakikat bila Kerajaan mengesyorkan penggunaan bahasa kebangsaan dan sekolah satu bahasa, iaitu Bahasa Malaysia. Tiada lagi bergaduh nak sekolah Cina dan sekolah India... dimanakah letaknya bumi yng mereka pijak.... Jangan disebabkan Kaum peribumi dan melayu banyak beralah dan bertolah ansur maka mula buka hasrat untuk memiliki negara ini secara paksa atau belian untuk dengan memomokkan cerita2 yg negatif kepada kaum mereka agar menolak sistem Kerajaan Raja Berpelembangaan seperti yang di laungkan oleh DAP, yg mana sebahagian besar Kaum cina telah terpengaruh, malah bukan kaum cina sahaja malah kaum india, sikh dan sebagainya.

Ingat sekali lagi, selagi Malaysia juga bernama Tanah Melayu... ia tidak akan jatuh ketangan bangsa lain, malah akan wujud penjuang2 Melayu yg akan mempertahankannya. Kepada Kaum Melayu yg bermata duitan ingat dan waspada kepada pelacur duitan yang anda dapat jangan sesekali tergadai Bumi dan Bangsa Melayu mu... Melayu PKR dan Melayu PAS anda bacul.... Wassalam.

1 comment:

Mohd said...

Inilah masa yg sangat sesuai utk kaum Cina memerintah Malaysia kerana kaum Cina MCA, Gerakan dan DAP sedang bersatu. Padahal kaum Melayu sedang sibuk bercakaran sesama mereka melalui UMNO, PAS dan PKR.
Tak apa, mungkin ini adalah ketentuan Allah supaya kaum Melayu yg bodoh sombong, tak sedarkan diri dan tak boleh diajar supaya merempat di tanah air sendiri.
Bila ini terjadi ada kemungkinan besar perang besar akan meletus di Malaysia di antara orang Melayu dan orang Cina.
Orang Cina akan mengharapkan campurtangan dan bantuan Singapore.
Orang Melayu akan mengharapkan Angkatan Tentera kita yg rata2 terdiri dpd orang Melayu.
Rusuhan kaum spt ini akan mengakibatkan kaum Cina yg kaya melarikan diri. Perniagaan mereka akan dirampas atau dimusnahkan oleh orang Melayu.
Menang jadi arang, kalah jadi abu.
Yamg seronok dan yg akan beruntung adalah Singapore dan sekutunya negara2 Barat yg akan membedil Malaysia spt yg berlaku di Libya. Mereka akan mengambil kesempatan utk memiliki petroleum Malaysia yg sangat mahal harganya sekarang ini.
Melayu mudah lupa .......
Nauzubillah!